همه چیز درباره بواسیر خارجی | علت و درمان هموروئید خارجی

بواسیر خارجی چیست؟ بواسیر خارجی به نوعی از بیماری های بواسیر گفته می شود. این بیماری نوع داخلی نیز دارد. در این مقاله قصد داریم به درمان فوری بواسیر خارجی بپردازیم. پس از آن برای شما انواع روش های درمان بواسیر خارجی را توضیح دهیم. سپس روش های خانگی برای درمان همروئید خارجی را بیان کنیم. در بخش بعدی به شما تصاویری از بواسیر بیرون زده را برای شما به نمایش بگذاریم تا در صورت ابتلا بتوانید نوع بیماری را درست تشخیص دهید. زیرا بیماری های مقعد همگی در یک ناحیه هستند و ممکن است بیمار به اشتباه گمان به بیماری دیگری ببرد.

بواسیر خارجی چیست؟

افراد زیادی وجود دارند که هنوزه نمی دانند بواسیر خارجی چیست. بواسیر خارجی توده هایی هستند که اغلب کوچک هستند. این توده ها یا همان زائده ها در خارج از مقعد به وجود می آیند و متورم می شوند. این بافت ها که داراری رگ های خونی هستند متورم می شوند و خون در آنها جمع می شود. بواسیر خارجی در هنگام نشستن باعث احساس درد در مبتلایان می شود.

این بیماری هنگام دفع نیز بیماران را بسیار آزار می دهد. حتی ممکن است در هنگام دفع بیماران دچار خون ریزی شوند. به این نوع بواسیر خارجی می گویند زیرا زائده ها عروق دهانه مقعد را درگیر می کنند که موجب می شود پارگی ها، به بیرون از مقعد کشیده شود. به این جهت به بواسیر خارجی، درمان بیرون زدگی مقعد نیز می گویند. پس طبیعتا توسط بیماران قابل لمس است. زیرا داخل مقعد نیست.

دلایل ابتلا به بواسیر خارجی چیست ؟

ابتلا به بواسیر نیز می تواند به دلایل مختلفی در بیماران رخ دهد. در این بخش قصد داریم به این پرسش شما پاسخ دهیم که دلایل ابتلا به بواسیر خارجی چیست .

  1. اسهال
  2. یبوست
  3. تغذیه نامناسب
  4. چاقی
  5. تلاش زیاد برای دفع در سرویس بهداشتی
  6. ماندن طولانی مدت در سرویس بهداشتی
  7. بارداری
  8. برقراری رابطه مقعدی
  9. داشتن برنامه غذایی کم فیبر
  10. برداشتن اجسام سنگین وزن

دلایل ابتلا به بواسیر خارجی چیست ؟

روش های درمان بواسیر خارجی

در بخش قبلی با این آشنا شدیم که بواسیر خارجی چیست و به چه دلایلی به وجود می آید. برای درمان بواسیر خارجی روش های مختلفی وجود دارد. در این بخش این روش ها را برای شما شرح می دهیم تا با روش های درمان هموروئید خارجی آشنا شوید. این روش ها به شرح زیر است.

  1. تغییر سبک زندگی برای درمان هموروئید خارجی
  2. درمان خانگی برای هموروئید خارجی
  3. استفاده از دارو برای درمان بواسیر خارجی
  4. جراحی برای درمان هموروئید خارجی
  5. لیزر برای درمان بواسیر خارجی

تغییر سبک زندگی برای درمان هموروئید خارجی

در تغییر سبک زندگی تغذیه بسیار مهم است. بیماران باید رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشند. افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل برای جلوگیری از یبوست باید در برنامه غذایی خود قرار دهند. مبتلایان برای درمان هموروئید خارجی باید به نوشیدن بیشتر مایعات بپردازند. آب و… کافی بنوشید تا مدفوع نرم‌تر شود. البته مایعات تنها به معنی آب نیست. بلکه می توانند از آب میوه های طبیعی هم استفاده کنند.

برای درمان بواسیر خارجی لازم است بیماران فعالیت بدنی منظم داشته باشند. ورزش منظم به بهبود حرکات روده کمک می‌کند. البته باید از ورزش سنگین خودداری کنند زیرا به مقعد فشار وارد می کند و موجب بیماری های مقعدی می شود. بهتر است توجه کنید که این روش ها بهتر است تحت نظر پزشک باشد زیرا درمان قطعی نیست.

تغییر سبک زندگی برای درمان هموروئید خارجی

استفاده از دارو برای درمان بواسیر خارجی

برای درمان هموروئید خارجی می توانید از طریق روش دارویی هم اقدام نمایید. می توانید از پماد ها و مسکن ها برای درمان هموروئید خارجی استفاده کنید. انواع پماد برای درمان بواسیر خارجی و داخلی وجود دارد. در مقاله لینک شده پماد های مختلف را برای این بیماری به شما معرفی کرده ایم. پمادهایی همچون ام جی، پراموکسین، لیدوکایین، ایپروئید و… هستند.

این پمادها می توانند به کاهش خارش و درد ناحیه مقعدی شما کمک کنند. همینطور برای کاهش درد بعد از درمان هموروئید خارجی از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. برای استفاده از این داروها با پزشک خود در ارتباط باشید تا سلامت شما به خطر نیافتد. زیرا ممکن است بیمار دچار عوارض این داروها شود

درمان خانگی بواسیر خارجی

برای درمان بواسیر خارجی روش های خانگی نیز وجود دارد که به شما کمک می کند. برای این کار می توانید از نشستن در حمام استفاده کنید. نوع خاصی نیز وجود دارد که به آن حمام سیتز می گویند. این نوع حمام به این صورت است که بیماران به مدت  ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به نشستن در آب گرم می پپردازند. این نوع حمام را می توان چند بار در روز انجام داد تا به تسکین درد و خارش کمک کند.

روش دیگر استفاده از کمپرس یخ بر روی مقعد است. استفاده از کمپرس یخ بر روی ناحیه آسیب‌دیده به بیمار کمک می کند تا تورم و درد کاهش یابد. برای اینکه بیماری شما درمان شود بهترین کار این است که از روش های خانگی در کنار روش های دیگر و با توجه به دستورات پزشک استفاده کنید. زیرا برخی از این روش ها  ممکن است مطابق با تحقیقات روز علمی برای بیمارن آسیب رسان باشد.

جراحی برای درمان هموروئید خارجی

جراحی برای درمان بواسیر خارجی هم اکنون در بیمارستان ها انجام می شود. این روش تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است اما دوران نقاهت طولانی دارد. بیمار در این روش بین 2 تا 6 ماه پس از جراحی در شرایط سخت قرار خواهد داشت. زیرا قسمت های زائد بریده می شوند. پس تا مدت های طولانی بیماران درد و خون ریزی را تجربه می کنند. این نوع جراحی بیماران را از زندگی طبیعی خود دور می کند. آنها نمی توانند به کارهای خود رسیدگی کنند و حتی فعالیت های بسیار کم مانند پیاده روی نیز آنها را به شدت اذیت خواهد کرد. علاوه بر این بیمار باید به شدت از ناحیه مقعد خود مراقبت کند.

در صورت وارد شدن فشار به این ناحیه دچار درد های شدید و خون ریزی خواهد شد. تا مدت ها باید مقعد خود را روزانه چند بار پانسمان کند. با توجه به دوشواری های پس از درمان هموروئید خارجی با این روش درمان، ما اصلا این نوع درمان هموروئید خارجی را توصیه نمی کنیم.

درمان هموروئید خارجی با لیزر

درمان هموروئید خارجی با لیزر

لیزر زمانی انجام می شود که درمان هموروئید خارجی به روش های بالا امکان پذیر نباشد. یا اینکه بیماری پیشرفت یا عود کرده باشد. پس در این هنگام پزشک متخصص برای بهبود بیمار خود از روش لیزر استفاده می کند. لیزر روش قطعی و درمان فوری بواسیر است که به طور کامل بیماری درمان می شود. روش لیزر درمانی نیز به این صورت است که پزشک در ابتدا ناحیه مقعد بیماران را بی حس می کند تا از این طریق دردی را احساس نکنند.

سپس از دستگاه لیزر استفاده می کند و شکافی کوچک در قسمت نشیمنگاه بیمار ایجاد می کند. از این طریق پزشک اقدام به تخلیه زائده ها می کند. در این زمان با توجه به اینکه رگ های ناحیه مقعد بیمار دچار آسیب دیدگی یا پارگی شده اند، آنها سوزانده می شوند. با انجام لیزر ناحیه مورد نظر خشک می شود و بیمار دیگر دردی در آن ناحیه احساس نخواهد کرد.

در درمان بواسیر خارجی لزومی به بخیه در بدن بیماران وجود ندارد. بیمار هم هیچگونه درد یا خون ریزی را احساس نخواهد کرد. پس از انجام لیزر و مراقب های پس از آن که کوتاه است بیمار می تواند کلینیک را ترک کند. دوران نقاهت درمان بواسیر خارجی بوسیله لیزر بسیار کوتاه است. استراحت در چند روز می تواند بیمار را به سلامت کامل برگرداند و به روال زندگی عادی خود بازگردد. البته امکان رسیدگی به کارها پس از عمل نیز در بسیاری از افراد وجود دارد. زیرا بیمار درد و خونریزی ندارد. پس می تواند به انجام کارهای خود بپردازد. اما اگر چند روز بعد از لیزر را استراحت کند بسیار بهتر است و خود نیز آرامش خاطر خواهد داشت.

در مورد زمان عمل لیزر برای درمان بواسیر خارجی بهتر است بدانید که حدود 20 دقیقه طول می کشد. مراقبت های کادر پزشکی کلینیک هیلینگ کولورکتال که به بیماران ارائه می شود برای قبل و بد از لیزر نیز جمعا حدود 45 دقیقه است. یعنی درمان هموروئید خارجی به وسیله لیزر برای بیماران حدود 1 ساعت زمان بر خواهد بود. برای پس از عمل نیز مطابق با دستوراتی که در بخش های قبلی این مقاله برای بهبود بواسیر بیان شد باید عمل شود. لازم است بیمار از غذاهای فیبر دار استفاده کند، بارهای سنگین را بلند و جابجا نکند، آب و مایعات سالم را در برنامه غذایی خود بگنجاند. از میوه ها و غذاهای مفید برای بواسیر استفاده کند.

به نقل از بیمارستان بانکوک :

درمان هموروئید خارجی با لیزر یک روش نسبتاً جدید برای درمان هموروئید است که در آن جریان خون هموروئیدی توسط لیزر منعقد می شود. قبل از انجام عمل، بیماران باید توسط متخصص بیهوشی بیهوش شوند. پس از آن پرتو لیزر رگ‌های خونی را سوزانده و می‌بندد. بنابر هیچگونه اثری از این زائده باقی نمی ماند.

عکس بواسیر خارجی و بیرون زده

در این بخش قصد داریم برای شما تصاویر واقعی از بواسیر بیرون زده را برای شما به نمایش بگذاریم. این تصاویر برای آگاهی شما کاربران سایت است. تا خدای ناکرده در صورت احساس زائده ای در مقعد خود بتوانید آن را با نمونه های بیماران مقایسه کنید. اما در صورتی که به این ضایعه دچار شدید نیز جایی برای نگرانی نیست. کلینیک هیلینگ کولورکتال در کنار شماست و در درمان هموروئید خارجی به شما کمک خواهد کرد. در مجموعه ما می توانید از پزشک متخصص آقا و خانم برای درمان بواسیر خارجی خود کمک بگیرید.

عکس بواسیر خارجی و بیرون زده

 

سوالات متداول

بواسیر خارجی چیست؟

بواسیر خارجی به ورم و التهاب رگ‌های خونی در ناحیه مقعد گفته می‌شود که معمولاً باعث درد، خارش و ناراحتی می‌شود.

علائم بواسیر خارجی چیست؟

درد و ناراحتی در ناحیه مقعد، خارش و سوزش، تورم و التهاب، وجود برآمدگی یا توده در ناحیه مقعد

چه عواملی باعث بروز بواسیر خارجی می‌شوند؟

یبوست مزمن، نشستن طولانی‌مدت، بارداری، اضافه وزن، تغذیه نامناسب

روش‌های درمان بواسیر خارجی چیست؟

تغییر در سبک زندگی: افزایش مصرف فیبر، نوشیدن آب کافی و ورزش منظم.
داروهای موضعی: کرم‌ها و پمادهای ضد التهاب و مسکن.
حمام گرم: نشستن در آب گرم می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
درمان‌های پزشکی: در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی باشد.

آیا بواسیر خارجی خطرناک است؟

بواسیر خارجی معمولاً خطرناک نیست، اما در صورت عدم درمان ممکن است عوارضی مانند خونریزی یا عفونت ایجاد کند. از این طریق بیماری بواسیر می تواند زندگی بیماران را مختل کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد شدید، خونریزی مداوم یا علائم عفونت (مانند تب) دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آیا درمان بواسیر خارجی در مراحل ابتدایی بدون جراحی قابل پیشگیری است؟

بله، با رعایت رژیم غذایی مناسب، نوشیدن آب کافی و اجتناب از نشستن طولانی‌مدت و سایر روش های بیان شده می‌توان از بروز بواسیر جلوگیری کرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.