با گاز روده چه کنیم؟ (روشهای از بین بردن گاز روده)

از بین بردن گاز روده

آشنایی با روشهای از بین بردن گاز روده می‌تواند بر سطح کیفیت زندگی شما بیافزاید. راه های مختلفی برای از بین بردن این گاز وجود دارد که یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روشها، نوشیدن دم کرده رازیانه و بادرنجبویه و چند دقیقه پیاده روی است، زیرا از این طریق می‌توان عملکرد روده را تحریک کرد. در مواردی که تنها با استفاده از این دمنوش نمی‌توان گازها را از بین برد، ممکن است نیاز به انجام ماساژهای شکمی باشد تا از تجمع بیش از حد گازها جلوگیری شودT cdvh می‌تواند باعث درد بسیار شدید باشد.

5 روش برای از بین بردن گاز روده

  • فشردن شکم
  • ماساژ شکم
  • چای و دمنوش
  • ملین های طبیعی
  • مصرف دارو

فشردن شکم

برای خلاص شدن سریع از شر گازهای روده، یک راه خوب فشرده کردن شکم است. برای انجام این کار، باید روی شکم دراز بکشید و زانو های خود را بالای شکم خم کنید و به آن ناحیه فشار وارد کنید. این راه یک گزینه عالی است که جز روش از بین بردن گاز روده در نوزادان و کودکان است، زیرا هیچ نوع خطری برای سلامتی ندارد.

ماساژ شکم

یک روش از بین بردن گاز روده که بسیار موثر است انجام ماساژ شکم با حرکات دایره ای ملایم در جهت از بالا به پایین است که گویی گازها را از بدن خارج می‌کند.

چای و دمنوش

مصرف دم کرده بادرنجبویه با رازیانه در طول روز نیز گزینه خوبی است زیرا دارای خواص ضد اسپاسم است. این راه علاوه بر از بین بردن گاز، به کاهش درد به شکل ضربان در ناحیه شکم کمک می‌کند. علاوه بر این، آب موجود در چای به هیدراته شدن مدفوع  و آرامش روده ها کمک می‌کند.

ملین طبیعی

خوردن یک لیوان آب پاپایا با ماست طبیعی، آلو و بلغور جو دوسر در صبح یک استراتژی خوب برای شروع روز است و می‌تواند با نفخ روده مقابله کند. آب پرتقال نیز گزینه خوبی برای مصرف در طول روز است و صرف روز با خوردن فقط میوه نیز می‌تواند به آرامش روده کمک کند. این کار نباید بیش از یک روز انجام شود زیرا رژیم غذایی بسیار محدود کننده ای است.

مصرف دارو

مصرف دارو  و توسل به داروخانه یک روش از بین بردن گاز روده است. داروها می‌توانند گاز را از بدن خارج کنند، یک نمونه دارو سیمتیکون است. اگر پس از رعایت این نکات، فرد همچنان درگیر گاز روده است و از یبوست رنج می‌برد، می‌توان برای از بین بردن مدفوع و گاز، تنقیه در منزل انجام داد. انتخاب این روش از بین بردن گاز روده خرید شیاف از داروخانه است که از طریق مقعد وارد شود و پس از چند دقیقه باعث دفع مقدار زیادی مدفوع می‌شود که روده را تمیز کرده و به طور کامل گاز ها را از بین می‌برد و علائم به سرعت تسکین پیدا می‌کند.

گاز روده در دوران بارداری

تجمع گاز همراه با یبوست یک وضعیت رایج در اواخر بارداری است. در این حالت، کاری که زن باردار می‌تواند انجام دهد، علاوه بر تکنیک های ذکر شده در بالا مصرف ملین، تحت نظارت پزشک یا انجام یک تنقیه میکرو در خانه است. علاوه بر این، انجام ورزش های سبک نیز گزینه ای عالی برای از بین بردن گاز و پایان دادن به درد ناشی از آن است. خوردن مقدار کمتر غذا در یک زمان و نوشیدن مقدار کمی آب در کنار وعده های غذایی اصلی می‌تواند استراتژی خوبی برای مصرف کمتر قند و کربوهیدرات همزمان با خوردن غذا باشد. فعال نگه داشتن بدن با ورزش کردن هر روز یا حداقل ۳ بار در هفته و حفظ فعالیت هایی که باعث انقباض عضلات می‌شود، می‌تواند راه حل خوبی برای جلوگیری از نشستن طولانی مدت باشد زیرا این امر باعث تجمع گاز می‌شود.

افراد مستعد گاز اضافی روده

گاز به طور مداوم تولید می‌شود و به طور طبیعی از بین می‌رود، اما هنگام خوردن همزمان غذاهایی که باعث ایجاد گاز و یبوست می‌شوند می‌توانند در روده تجمع کنند و معده را سفت، نفخ کرده و باعث ناراحتی و اتساع شکم شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، باید از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد گاز می‌شوند خودداری کنید و غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید. علاوه بر این نوشیدن آب فراوان، دفع مدفوع و در نتیجه گاز را تسهیل کنید.

گازهای روده ای در شرایط زیر بیشتر می شوند :

  • رژیم غذایی نامناسب
  • یبوست
  • مصرف فیبر و آب
  • ابتلا به بیماری

رژیم غذایی نامناسب

هنگامی که غذا هنوز به طور کامل هضم نشده است، در نهایت در دستگاه گوارش مدت بیشتری تخمیر می‌شود، که مستقیما تحت تأثیر باکتری هایی است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش فرد زندگی می‌کنند. خوردن کربوهیدرات بیشتر از حد معمول می‌تواند منجر به افزایش گاز روده شود و باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شود و معده را متسع کند.

یبوست

اگر از یبوست رنج می‌برید، مدفوع سفت می‌تواند وضعیت را بدتر کند زیرا مانع عبور گاز می‌شود. بهترین کار این است که مدفوع را در سریع ترین و به بهترین روش خارج کنید و گازی را که هنوز در روده هستند از بین ببرید. برای درمان یبوست میتوان از غذاهای سرشار از فیبر و آب استفاده کرد.

فیبر زیاد و آب کافی

مصرف فیبر بیشتر در رژیم غذایی چیز خوبی است، اما برای اینکه آن ها نقش خود را ایفا کنند و دفع مدفوع را تسهیل کنند، نوشیدن مقدار زیادی آب ضروری است تا مدفوع نرم تر شود و به راحتی به داخل روده بلغزد و خارج شود. با این حال، اگر فردی فیبر زیادی بخورد، اما مایعات کافی ننوشد، غذا برای مدت طولانی تری در روده باقی می‌ماند و به آن زمان بیشتری برای تخمیر میدهد، گاز بیشتری تشکیل میدهد و باعث ناراحتی شکمی می‌شود. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از پاپایا، بلغور جو دوسر، غلات کامل، میوه ها با پوست و سبزیجات.

بیماری ها

شرایطی مانند بیماری سلیاک، سندرم روده تحریک پذیر، عدم تحمل لاکتوز، حساسیت به گلوتن و سایر اختلالات روده نیز می‌توانند باعث اتساع شکم و گاز اضافی شوند. این تغییرات را می‌توان در هر مرحله از زندگی تشخیص داد، به همین دلیل است که مشاوره پزشکی با متخصص گوارش در مواقعی که گاز بیش از حد مکرر است و در فعالیت های روزانه آزاردهنده است، می‌تواند مفید باشد. آزمایشات و معاینات ممکن است برای ارزیابی عادات و سلامت دستگاه گوارش تجویز شود، اما مشاوره با یک متخصص تغذیه نیز می تواند برای یادگیری نحوه تطبیق رژیم غذایی با هر مرحله از زندگی مفید باشد.

چگونه بفهمم گاز اضافی داریم؟

بدن دائما گاز تولید می‌کند که به طور طبیعی هنگام نشستن روی توالت برای دفع ادرار یا مدفوع و هنگام راه رفتن یا منقبض شدن شکم از بین می‌رود. بیشتر اوقات گاز بوی خیلی شدیدی ندارد و دفع گاز حدود ۲۰ بار در روز طبیعی است. چیزی که می‌تواند مشخصه گازهای اضافی باشد دفعات دفع آن ها و بوی شدیدتر است که ممکن است نشان دهنده این باشد که سلامت روده کافی نیست و نیاز به ارزیابی پزشکی دارد. اگر گاز اضافی دارید بهتر است روش از بین بردن گاز روده را مطالعه کنید و زیر نظر زشک باشید تا بتوانید از شر آن ها خلاص شوید.


مرکز تخصصی درمان بیماریهای کولورکتال

کلینیک تخصصی هیلینگ کولورکتال ( Healing Colorectal ) مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر است.


در این مقاله انواع روشهای از بین بردن گاز روده را با هم بررسی کردیم.

از همراهی شما متشکریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.