واکسن گارداسیل برای پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل یک روش موثر برای پیشگیری از زگیل تناسلی است.

اگر این ویروس یا زگیل تناسلی درمان نشود عوارضی را در دراز مدت دارد و احتمال بروز سرطان دهانه رحم یا مقعد زیاد خواهد شد.

واکسن گارداسیل بدن شما را در برابر بیماری‌های مقاربتی که حتی کاندوم نمی تواند از انتقال آن جلوگیری کند حفظ میکند.

تزریق این واکسن در سنین پایین تر بهتر است و دختران و پسران قبل از شروع رابطه جنسی بهتر است این واکسن را تزریق کنند تا از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنند.

تزریق به موقع واکسن ضد HPV به پیشگیری از بروز این بیماری بسیار کمک می‌کند.

سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا توصیه می‌کند دختران و پسران در سنین مدرسه با دریافت این واکسن باید در برابر ویروس ایمن شوند.

انواع

واکسن گارداسیل به ۳ دسته تقسیم می‌شود که هر کدام از انسان در برابر چند نوع از ویروس محافظت می‌کند.

این واکسن در روند درمان نقشی ندارد و فقط از بروز این ویروس جلوگیری می‌کند.

واکسن گارداسیل در حال حاضر در ۳ نوع عرضه میگردد که که شامل نوع ۲ ظرفیتی ، ۴ ظرفیتی و ۹ ظرفیتی است.

  • نوع ۲ ظرفیتی شامل تیپ های ۱۶ و ۱۸
  • نوع ۴ ظرفیتی شامل تیپ های ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ ، ۱۸
  • و نوع ۹ ظرفیتی آن تیپ های ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ۳۱ ، ۳۳ ، ۴۵ ، ۵۲ و ۵۸ ویروس HPV را پوشش می‌دهد.

گارداسیل ۹

واکسن گارداسیل ۹ یکی از جدیدترین انواع واکسن بیماری‌های پاپیلومای انسانی است که می‌تواند بدن را در برابر ۹ مدل ویروس مختلف HPV همچون ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ محافظت کند.

در بین این ویروس‌ها نوع ۱۶ و ۱۸ بسیار پرخطر هستند و منجر به سرطان دهانه رحم و واژن می‌شوند دو نوع ویروس ۶ و ۱۱ از ویروس‌های رایج HPV به‌شمار می‌آیند که به صورت زگیل تناسلی بروز پیدا می‌کنند.

سرواریکس

نوعی واکسن است که برای جلوگیری از عفونت ناشی از سرطان ویروس اچ پی وی کاربرد دارد این واکسن برای جلوگیری از عفونت ناشی از دو نوع خطرناک این ویروس یعنی انواع ۱۶ و ۱۸ تولید شده‌است این دو نوع ویروس عامل حدود ۷۰٪ موارد سرطان دهانه رحم است.

مزایا

مزایای واکسن گارداسیل که از عدم تزریق آن بیش تر است, عبارتند از :

  • در صورت تزریق این واکسن، ابتلا به انواع ویروس های HPV خیلی کم است.
  • تزریق واکسن گارداسیل در افراد مبتلا به HPV خطری ایجاد نخواهد کرد.
  • افرادی که دچار ضایعات ناشی از این بیماری از جمله زگیل تناسلی هستند احتمالا از تزریق این واکسن سود خواهند برد.
  • کسانی که دچار زگیل تناسلی یا همان HPV شده اند و واکسن گارداسیل تزریق کرده باشند امکان اینکه دوباره به این انواع این ویروس ابتلا شوند نادر است.
  • برخی افرادی که دچار ویروس HPV شده اند، گمان می کنند که تزریق واکسن گارداسیل تاثیری نخواهد داشت و خطری در آن ها ایجاد نخواهد کرد.
  • تزریق واکسن گارداسیل در افراد مبتلا، می‌توان مقداری ریسک انتقال بیماری به سایرین را کاهش دهد. (البته که شما باید در صورتی که مبتلا هستید از انجام رابطه جنسی با سایر افراد در معرض بیماری و واکسینه نشده خودداری نمائید.)

عوارض

ایمنی واکسن گارداسیل بسیار بالاست، به طوری که سال هاست در جوامع پیشرفته بشری استفاده شده و اثربخشی ۱۰۰% در صورت تزریق به موقع داشته است اما با این حال این واکسن نیز مانند سایر واکسن ها، عوارضی را در پی دارد.

برخی افراد ممکن است پس از واکسیناسیون، سرگیجه یا ضعف داشته باشند ، در برنامه واکسیناسیون در مدارس، از دختران خواسته می‌شود که هنگام تزریق بنشینند یا دراز بکشند و حدود ۱۵ دقیقه پس از تزریق در همان حال بمانند تا احتمال غش کردن و آسیب دیدن به حداقل برسد.

به طور کلی عوارض واکسن گارداسیل به شرح زیر است :

  • قرمزی، تورم، یا درد محل تزریق شایع‌ترین عوارض واکسن گارداسیل هستند ولی بایستی ظرف چند روز از بین بروند.
  • سردرد از جمله عوارض واکسن گارداسیل است که معمولا خیلی طولانی نیست و گذر می‌باشد.
  • کبودی و خارش در محل تزریق
  • افزایش دمای بدن یا احساس گرما و لرز
  • حالت تهوع
  • درد در بازوها، دست ها، انگشتان دست، پاها یا انگشتان پا
  • بثورات قرمز خارش دار (کهیر)
  • دشواری در نفس کشیدن و تنگ شدن راه‌های هوایی (عوارض خیلی نادر یعنی عوارضی که در کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰ هزار نفری که واکسن گارداسیل می‌زنند رخ می‌دهد)
  • لرز، ضعف، خستگی یا احساس ناخوشایند عمومی
  • درد یا حساسیت در مفاصل و عضلات
  • استفراغ

بسیاری از علائم فوق، مختص واکسن گارداسیل نبوده و بعد از تزریق هر نوع واکسن دیگری نیز ممکن است، گزارش شوند اما اگر هر کدام از این علائم یا علائم دیگری را دارید، باید از پزشک خود مشورت بگیرید.

بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل

متخصصان بر این باورند که بدن در سنین پایین پاسخ مناسب‌تری به این واکسن نشان می‌دهد.

بنابراین میتوان گفت بهترین زمان برای تزریق واکسن HPV قبل از شروع فعالیت جنسی و بازه سنی ۱۱ تا ۱۲ (دختران و پسران) سالگی است.

این محدوده سنی توسط سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا تایید شده و حتی بعضی کشورها سن ۹ سالگی را برای تزریق واکسن در نظر می‌گیرند.

این دستورالعمل به درستی در ایران رعایت نمی‌شود و دلیل اصلی آن نگرانی از شروع زودهنگام فعالیت جنسی در نوجوانان خواهد بود.

طبق تحقیقات تزریق واکسن گارداسیل در سنین پایین ارتباط مستقیمی با شروع فعالیت جنسی ندارد.

واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی نقش کمی دارد و تنها نقش پیشگیری دارد.

البته تزریق آن برای مبتلایان منعی ندارد و حتی ممکن است اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد زیرا این دارو در برابر ۴ نوع ویروس خطرناک محافظت ایجاد می‌کند.

بنابراین به فرد در پیشگیری از نوع دیگر این ویروس کمک خواهد نمود ، در واقع با تزریق آن می‌توان از ابتلا به ویروس‌های پرخطر در امان ماند.

چه کسانی می‌توانند واکسن گارداسیل را تزریق کنند؟

  • افراد مبتلا به زگیل تناسلی
  • کسانی که رابطه جنسی پر خطر را تجربه می‌کنند
  • وجود بیش از یک شریک جنسی
  • ارتباط مردان  زنان با همجنس خود
  • ابتلای شریک جنسی خود به زگیل تناسلی
  • افرادی که به واسطه شغل خود در معرض ویروس HPV هستند

افرادی که به دوز اول واکسن گارداسیل حساسیت داشته باشند ، زنان باردار و مادران شیرده و همینطور افرادی که به مخمر آلرژی دارند نمیتوانند این واکسن را تزریق کنند.

تزریق واکسن گارداسیل در زنان و مردان

بهترین زمان برای دریافت این دارو قبل از سن شروع فعالیت‌های جنسی است در واقع زمانی این واکسن اثر گذاری بیشتری دارد که فرد در معرض ویروس قرار نگرفته باشد.

بهترین سن برای تزریق آن در مردان بین سنین ۹ تا ۲۱ سال است ، زنان نیز می‌توانند در سنین مابین ۹ تا ۲۶ سال برای دریافت این دارو اقدام کنند ، البته امکان تزریق این دارو در سنین بعد از سن گفته شده نیز وجود دارد.

اگر بدن فردی در اثر بیماری‌هایی همانند ایدز تضعیف شده است و یا فرد با شرکای جنسی متعددی ارتباط دارد، لازم است هرچه سریع‌تر برای دریافت این دارو اقدام نماید زیرا که به شدت در معرض دریافت ویروس HPV قرار دارد.

تداخل دارویی واکسن گارداسیل

داروهایی که ممکن است با این واکسن تداخل داشته باشند عبارتند از :

  • داروهای استروئیدی
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای اختلالات خودایمنی، درمان روماتوئید و آرتریت
  • داروهای تجویز شده برای پیوند اعضا

قیمت واکسن گارداسیل

این واکسن تعرفه مشخصی دارد اما معمولا بر اساس قیمت ارز تغییر خواهد کرد. به‌ همین دلیل نمی‌توان به‌ طور مشخص قیمتی برای آن عنوان کرد.

در حال حاضر که ارز با نوسانات زیادی مواجه است، قیمت واکسن گارداسیل هم نسبت به قبل افزایش زیادی داشته و در بازار آزاد در مقایسه با هلال احمر سه برابر گران‌تر فروخته می‌شود.

طبق قیمت گذاری ها در سال ۱۴۰۱ هزینه تهیه هر دوز این واکسن از هلال احمر ۴۰۰ هزار تومان است .در صورتی که در بازار آزاد حدود یک میلین و پانصد هزار تومان قیمت دارد.

نتیجه واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل در پیشگیری از افراد به ویروس HPV نقش مهمی دارد. توصیه می‌شود دختران و پسران قبل از شروع فعالیت جنسی آن را دریافت کنند.

واکسن گارداسیل توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده و می‌توان با اطمینان گفت عوارض آن بسیار ناچیز است و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

تفاوت واکسن پاپیلوگارد با واکسن گارداسیل

افراد در صورت تزریق واکسن گارداسیل، بدنشان تا ۱۰ سال در برابر این ویروس ایمن می ماند، در حالی که با تزریق واکسن پاپیلوگارد افراد در برابر این بیماری تا ۸ سال ایمن می مانند.

لازم به ذکر است که قیمت واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی تفاوت دارد.

واکسن های خارجی نرخ بالاتری نسبت به ایرانی داشته و البته این روزها به دلیل تحریم های دارویی، پیدا کردن نوع خارجی کمی دشوارتر است.

واکسن گارداسیل از افراد در برابر سویه های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ ویروس اچ پی وی محافظت کرده، در حالی که واکسن پاپیلوگارد تنها از سرطان هایی که عامل آنها سویه های ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی هستند، پیشگیری می کند.

شباهت واکسن پاپیلوگارد با واکسن گارداسیل

هر دوی این واکسن ها اگر در سنین پایین و قبل از ۱۵ سالگی تزریق شوند، باید در دو دوز زده شوند و اگر در سنین بالاتر زده شوند، حتما نیاز به تزریق ۳ دوز واکسن وجود دارد..
پس از دریافت هریک از این دو نوع واکسن، غربالگری برای تشخیص سرطان رحم باید همچنان انجام شود، زیرا ممکن است فرد با سایر تیپ های HPV آلوده گردد.
هیچ یک از واکسن های گارداسیل ایرانی یا خارجی خاصیت درمانی نداشته و صرفا به منظور پیشگیری از سرطان‌های دهانه رحم تجویز می شوند.

مرکز تخصصی درمان بیماریهای کولورکتال

کلینیک تخصصی هیلینگ کولورکتال ( Healing Colorectal ) مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر است.

درمان بیماریهای زیر از جمله تخصصهای درمانی این مرکز می باشند:

کادر درمانی و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخگویی و خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

مفید یا مضر بودن و هر گونه توضیحات ضروری از تزریق واکسن گارداسیل برای پیشگری از ابتلا به زگیل تناسلی و بیماری های مرتبط با این عارضه را در این مقاله بررسی کردیم.

از همراهی شما متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب