زگیل مقعد چیست؟ تشخیص و پیشگیری از زگیل مقعدی در زنان و مردان

زگیل ها نوعی از تومور ها هستند که در ابعاد کوچک در بدن ما بوجود می آیند. اندازه زگیل ها معمولا در حدود یک نخود یا سر سنجاق است. زگیل ممکن است گرد یا به صورت چند ضلعی باشد. زگیل می تواند در هرجایی از بدن ما بوجود بیاید. دست، پا، اندام جنسی، دهان، صورت، مقعد و… بوجود بیایند. علت بوچود آمدن زگیل به ویروس HPV بر میگردد. در صورتی که با شخص آلوده تماس برقرار کنید، این زگیل ها در بدن شما به وجود می آیند.

این زگیل ها در اغلب موارد در بزرگسالان بوجود می آیند و بسیار کم مشاهده می شود که در کودکان بوجود بیایند. مگر اینکه زگیل دیگر افراد را با بدن/دستشان لمس کنند. برخی افراد از پماد زگیل مقعدی استفاده می کنند. لازم است بدانید که برای بهبود کامل لازم است که با پزشکان متخصص مشورت نمایید تا بهترین راه حل را به شما ارائه کند.

زگیل مقعد چیست؟

در این بخش به این پرسش پر تکرار کاربران پاسخ خواهیم داد که زگیل مقعد چیست ؟ در بخش قبلی زگیل را برای شما توضیح دادیم. اگر این زگیل در محل مقعد انسان مشاهده شود به آن زگیل های مقعدی می گویند. زگیل ها بر روی مقعد و دستگاه جنسی هم ممکن است به وجود بیاید. باید بسیار محتاط بود در این زمینه. زیرا مقعد و اندام جنسی به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. و در صورت انتشار بر روی دستگاه جنسی به شریک جنسی شما نیز منتقل می شود.

نحوه انتقال زگیل از طریق ویروس پاپیلوما انسانی است. حتی در صورتی که ندانید زگیل مقعد در زنان وجود دارد، و نسب به آن آگاه نباشید هم میتواند با لمس زگیل همسرتان به شما منتقل شود. البته اینکه شما زگیل فردی را لمس کنید ممکن است که تا چندین ماه یا مدت ها خود را نشان ندهد یا بصورت نهفته در بدن ما باقی بماند. یا اینکه بعد از مدت ها در بدن خود زائده های گوشتی کوچک یا تاول مشاهده کنید. سپس بعد از مدت ها نمایان شود و فرد پی ببرد که به زگیل مبتلا شده است.

دلایل بروز زگیل مقعدی در زنان و مردان

زگیل مقعدی که به آن زگیل‌های تناسلی نیز گفته می‌شود، ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس یکی از شایع‌ترین عوامل عفونت‌های مقاربتی است و می‌تواند در هر دو جنس، زنان و مردان، ایجاد زگیل کند. اگر شما یا کسی که می‌شناسید، نشانه‌هایی از زگیل مقعدی دارید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب انجام شود. اما در این بخش به بیان دلایل بروز زگیل مقعدی در زنان و مردان می پردازیم :

دلایل بروز زگیل مقعدی در زنان و مردان

  1. عفونت با HPV: این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست با پوست منتقل می‌شود و می‌تواند از طریق رابطه جنسی (اعم از واژینال، مقعدی یا دهانی) منتقل شود.
  2. سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، مانند افرادی که تحت درمان‌های خاص قرار دارند یا مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل مقعدی قرار دارند.
  3. تعداد شرکای جنسی: داشتن شرکای جنسی متعدد یا داشتن رابطه جنسی با افرادی که سابقه عفونت‌های HPV دارند، خطر ابتلا به زگیل مقعدی را افزایش می‌دهد.
  4. سن: زگیل‌های تناسلی در جوانان و بزرگسالان بیشتر شایع است، به ویژه در افرادی که در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال قرار دارند.
  5. رابطه محافظت نشده : عدم استفاده از کاندوم یا سایر روش‌های محافظتی در طول رابطه جنسی می‌تواند خطر انتقال HPV و بروز زگیل مقعدی را افزایش دهد.
  6. عوامل ژنتیکی و خانوادگی: برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی مستعد ابتلا به عفونت‌های HPV باشند.
  7. سویه 6 و 11: ویروس پاپیلوما دارای سویه های مختلفی است که همه آنها خطری ندارند. اما سویه 11 و 6 از این سویه بیشترین تاثیر را در انتقال ویروس HPV و ابتلا به زگیل مقعدی دارند.

ظاهر و عکس زگیل مقعدی

در بخش ابتدایی مقاله به شما توضیح دادیم که زگیل مقعد چیست و ابعاد آن چقدر است. بهتر است بدانید این زائده اغلب به شکل گل کلم است. اما بخاطر اینکه کاربران نگران هستند که آیا آنچه در بدن خود مشاهده می کند تنها یک زائده است یا زگیل مقعدی. به همین خاطر در این بخش برای شما کاربران عزیز تصاویری از زگیل مقعدی برای شما قرار خواهیم داد تا به آگاهی شما افزوده شود. زیرا ممکن است در اینترنت جست و جو نمایید اما تصاویر بسیار زیادی را مشاهده نمایید. یا اینکه تصاویر توسط افراد غیر حرفه ای در اینترنت قرار داده شده باشند.

به تصویر پایین دقت کنید زیرا این تصاویر مربوط به زگیل تناسلی واقعی بیماران هستند. در صورتی که چنین حالتی داشتند باید بدانید که به  زگیل های تناسلی مبتلا شده اید و لازم است که برای بهبود کامل آن اقدام کنید. لازم است بدانید که در صورتی که زگیل شما پیشرفته نباشد با صلاحدید پزشک می توانید نسبت به درمان زگیل مقعدی در خانه اقدام کنید. اما در صورتی که پیشرفته باشد درمان های خانگی نمی توانند به صورت کامل به بهبود شما کمک کنند. روش های خانگی در بهتریم حالت تنها برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری کارکرد دارند.

ظاهر و عکس زگیل مقعدی

علائم زگیل مقعدی در زنان و آقایان

این زائده ها در بدن ما دردی را ایجاد نمی کنند. در صورتی که به زگیل مقعدی مبتلا باشید مانند بقیه افراد هستید. بسیاری از مبتلایان در مورد مبتلا شدن خود به این بیماری هیچ آگاهی ندارند. زیرا دردی را احساس نمی کنند که بخواهد آن ها را به فکر فرو ببرد تا برای آن چاره ای بیاندیشند. مهم ترین نکته برای پی برده به این بیماری این است که در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی به مقعد خود توجه کنید. اگر در هنگام شست و شو برجستگی یا گوشت اضافه ای احساس کردید می توانید بررسی ها را بیشتر کنید. در صورتی که زگیل تناسلی داشته باشید ممکن است موارد زیر را نیز احساس کنید.

  • احساس خارش در ناحیه مقعد
  • خونریزی در ناحیه مقعد
  • دیدن ترشحات مخاطی در هنگام تعویض لباس یا هنگام شست و شوی مقعد
  • لمس و حس کردن توده ای در مقعد

پس به این نشانه ها توجه کنید و در صورت وجود چنین نشانه های سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در صورتی که فردی به این علائم مبتلا باشد لازم است از خود درمانی بپرهیزد. این بیماری مسری است و می تواند به دیگران نیز منتقل شود.

زگیل مقعد چقدر خطرناک است؟

به نقل از انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا :

بیماری زگیل مقعدی برای سلامتی ما تهدید شدیدی ندارد. یعنی افراد با مبتلا شدن به مرگ نزدیک نمی شوند. در صورتی که به پزشک متخصص مراجعه نمایید می توانید به مداوای شما بپردازد. اما در برخی از افراد که برای درمان خود اقدام نکرده اند درصد بسیار کمی مشاهده شده که به سرطان مقعد منتهی شده است. اما خبر خوش این است که درصد ابتلا بسیار بسیار کم است.

اما ما به این خاطر به شما توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید که، این بیماری سویه های مختلفی دارد که جدی ترین آنها سویه 6 و 11 هستند. برای این بیماری ده ها سویه مختلف توسط محققان پزشکی شناسایی شده است که اغلب بی خطر یا کم خطر هستند. اما در صورتی که به مبتلا بودن مشکوک هستید لطفا ریسک نکنید و به صورت تلفنی اقدام به دریافت نوبت از متخصصین ما کنید. بهتر است بدانید که همه نشانه ها نیز بیانگر زگیل مقعدی نیست. برای مثال در صورت خارش می توانید با کمک پزشک علت خارش مقعدی خود را تشخیص دهید و آن را مداوا کنید.

پیشگیری از ابتلا به زگیل مقعدی

پیشگیری از ابتلا به زگیل مقعدی

ویروس پاپیلومای انسانی بدون هیچگونه نشانه ای ممکن است در بدن ما باقی بماند. اما می توان با رعایت نکات زیر به روند پیشگیری از ابتلا به زگیل مقعدی کمک کرد. نکاتی که باید رعایت شوند به شرح زیر است.

  • از رابطه جنسی با افرادی که به آن مبتلا هستند خودداری کنید.
  • در صورتی که با فرد جدید رابطه برقرار می کنید اندام جنسی او را بررسی کنید.
  • بلافاصله پس از مشاهده زگیل در بدن طرف مقابل از برقراری تماس فیزیکی پرهیز کنید.
  • از رابطه با افراد متعدد بپرهیزید.
  • برای کاهش خطرات مبتلا شدن به زگیل مقعدی از کاندوم استفاده کنید.
  • از واکسن مخصوص HPV برای ایمن شدن در برابر این ویروس استفاده کنید.

این واکسن به شما کمک می کند در برابر 9 سویه خطرناک از این ویروس، بدن خود را ایمن کنید. واکسن HPV برای افراد 9 سال به بالا قابل تزریق است. در صورتی که مایل به انجام چکاپ برای تست سلامت خود از ویروس پاپیلوما انسانی هستید می توانید به کلینیک هیلینگ کولورکتال مراجعه کنید.

برای درمان این بیماری چه کنیم؟

امروزه علم بسیار پیشرفت کرده است. دانشمندان توانسته اند دستگاه هایی را بسازند که با آن می توان اقدام به از بین بردن زائده های گوشتی یا همان زگیل تناسلی کرد. استفاده از لیزر که اخیرا توسط دانشمندان تولید شده است جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی است. این روش هیچگونه درد و خون ریزی برای مبتلایان ندارد. حتی نیاز به بستری و مراقبت های قبل از لیزر نیز ندارد. حداکثر زمان صرف شده افراد برای از بین بردن این زائده های مقعدی در کلینیک هیلینگ کولورکتال با احتساب زمان ویزیت پزشک، آماده شدن برای لیزر، لیزر و مراقبت های بعد از آن کمتر از یک ساعت است.

از این رو توصیه ما جدید ترین روش درمان که همان لیزر است می باشد. کلینیک هیلیگ کولورکتال با بیش از 15 سال سابقه اولین مرکز لیزر بیماری های نشیمنگاهی در تهران است. این کلینیک از پزشکان مجرب خانم و آقا برای خدمت رسانی به بیماران بهره می برد. در صورتی که از خدمات ما استفاده کرده اید می توانید، برای راهنمایی بیشتر کاربران نظرات خود را درج نمایید. یا اینکه در صورتی که مایل بعد دریافت ویزیت هستید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

زگیل مقعد چیست؟
زگیل مقعدی توده‌های کوچک و گوشتی هستند که در ناحیه مقعد یا اطراف آن ظاهر می‌شوند. این زگیل‌ها معمولاً بی‌خطر هستند، اما می‌توانند ناراحتی ایجاد کنند.

چگونه زگیل مقعدی در زنان و مردان منتقل می‌شود؟
زگیل‌های مقعدی عمدتا از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا به ویروس HPV منتقل می‌شوند. همچنین، تماس مستقیم با نواحی آلوده نیز می‌تواند منجر به انتقال شود.

علائم زگیل مقعد چیست؟
زگیل‌های مقعدی ممکن است بدون علامت باشند، اما برخی از افراد ممکن است احساس خارش، سوزش یا ناراحتی در ناحیه مقعد داشته باشند. زگیل‌ها ممکن است به صورت توده‌های کوچک یا گروهی از توده‌ها ظاهر شوند.

آیا زگیل مقعدی خطرناک است؟
زگیل‌های مقعدی معمولا بی‌خطر هستند، اما برخی از انواع HPV می‌توانند منجر به سرطان مقعد شوند. بنابراین، مشاوره پزشکی و بررسی‌های لازم مهم است.

چگونه می‌توان زگیل مقعدی در زنان و مردان را درمان کرد؟
درمان‌های مختلفی برای زگیل مقعدی وجود دارد، از جمله:

  • داروهای موضعی
  • انجماد (کرایوتراپی)
  • لیزر درمانی
  • جراحی

آیا می‌توان از زگیل مقعدی پیشگیری کرد؟
استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می‌تواند خطر انتقال HPV را کاهش دهد، اما نمی‌تواند به طور کامل جلوگیری کند. همچنین، واکسن HPV می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از برخی انواع ویروس کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر زگیل‌ها بزرگتر شوند، تغییر شکل دهند یا همراه با علائم دیگری مانند خونریزی باشند، باید به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.