واکسن پاپیلوگارد و تاثیر آن در پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن پاپیلوگارد

واکسن پاپیلوگارد نو ترکیب است و از ابتلا به گونه‌های ۱۶ و ۱۸ HPV پیشگیری می‌کند.

واکسن پاپیلوگارد توسط جمعی از متخصصان کشور ساخته شده است و علاوه بر محافظت در برابر زگیل تناسلی یا HPV ، از انواع سرطان ناشی از این ویروس نیز جلوگیری میکند.

واکسن HPV یکی از واکسن‌های پرهزینه و گران‌قیمت است تولید واکسن ایرانی پاپیلوگارد باعث شد که هزینه واکسیناسیون کاهش پیدا کند درنتیجه، این واکسن نسبت به واکسن‌ گارداسیل قیمت کمتری دارد.

جامعه هدف اصلی این واکسن دختران ۹ تا ۱۳ ساله است اما به همه ی افراد تا ۲۶ سال که قبلا واکسینه نشده اند نیز توصیه میشود افراد ۲۶ تا ۴۵ سال که واکسینه نشده اند، با مشورت پزشک، دوره واکسیناسیون خود را می توانند آغاز کنند.

طبق نتایج مطالعه بالینی انجام شده برای مقایسه واکسن پاپیلوگارد و برند مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا واکسن گارداسیل، این دو دارو اثربخشی مشابهی دارند و مطالعات ایمنی در مورد واکسن HPV در هزاران زن در سراسر جهان قبل از صدور مجوز انجام شده است نتایج مطالعات در ایران نیز نشان داد که واکسن پاپیلوگارد، پروفایل ایمنی مناسبی دارد.

برنامه تزریق

افرادی که اولین دوز را قبل از تولد ۱۵ سالگی دریافت کنند، دوز دوم را باید ۶ تا ۱۲ ماه پس از اولین دوز دریافت کنند.

واکسیناسیون HPV برای افراد ۱۵ تا ۴۵ ساله، در طی سه بار تزریق انجام می‌شود که تزریق دوم یک ماه بعد از تزریق اول و تزریق سوم شش ماه بعد از تزریق دوم انجام می‌شود.

واکسن های گارداسیل هم در حجم ۰.۵ میلی لیتر و در سه مرحله صفر ، دو و شش ماه به بدن تزریق می شوند.

برای اینکه واکسن HPV به بهترین نحو کار کند، دریافت هر سه دوز قبل از شروع هرگونه فعالیت جنسی بسیار مهم است، همچنین، تجویز واکسن در سنین پایین در مقایسه با سنین بالاتر، سطح آنتی بادی بالاتری ایجاد می‌کند.

مزایا

مزایای تزریق واکسن پاپیلوگارد بسیار زیاد است، زیرا می تواند به پیشگیری از چندین نوع سرطان و سایر بیماری های جدی کمک کند.

  • افزایش ایمنی بدن
  • پیشگیری از بدخیم شدن سلول‌های رحم و دهانه رحم
  • جلوگیری از سرطان مقعد، واژن، رحم ، دهان و حلق
  • جلوگیری از پیشرفت ضایعات سرطانی در رحم

عوارض

مانند هر واکسنی واکسن پاپیلوگارد می توانند عوارض جانبی داشته باشند شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از :

  • درد، قرمزی یا تورم در بازوی محل تزریق واکسن
  • سرگیجه یا غش (غش بعد از هر گونه واکسیناسیون، از جمله واکسن HPV، در بین نوجوانان شایع تر است)
  • حالت تهوع
  • سردرد

مزایای تزریق واکسن HPV از عوارض آن بیشتر است به همین علت توصیه می‌کنیم همه افراد واکسن HPV را تزریق کنند تا از انواع سرطان ها در امان بمانند و تزریق این واکسن هیچ ارتباطی با شروع زود هنگام رابطه جنسی ندارد.

موارد منع تزریق

  • واکسن های HPV برای مصرف در افرادی که بعد از دوز قبلی واکسن، یا به یک جز از واکسن، واکنش حساسیت شدید داشته اند، توصیه نمی شود.
  • افراد با تب شدید نباید واکسینه شوند.
  • واکسن های HPV در بارداری و دوران شیردهی توصیه نمی شود
  • واکسیناسیون HPV بی خطر است و برای افراد مبتلا به HIV که واکسن دریافت می کنند مشکلی ایجاد نمی کند و توصیه می شود. با این حال، پاسخ ایمنی و اثر واکسن ممکن است در این افراد کمتر از افراد بدون نقص ایمنی باشد.

اهمیت تزریق

واکسن پاپیلوگارد در مردان می‌تواند از زگیل تناسلی ، سرطان مقعد، آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی که توسط انواع خاصی از ویروس HPV ایجاد می‌شود محافظت کند مردانی که با همجنس خود رابطه جنسی داشته باشند بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی تیپ ۱۶،۱۸ و سرطان معقد و آلت تناسلی هستند .

همینطور در زنان این ویروس عامل ایجاد سرطان رحم است این دارو، از آلوده شدن فرد به ویروس و در نتیجه ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

قیمت

قیمت واکسن زگیل تناسلی بسته به نوع واکسن و شماره آن متفاوت بوده و نمی‌توان برای آن از یک عدد ثابت استفاده کرد.

قیمت این محصولات در هلال احمر نسبت به داروخانه‌ها ارزان‌تر است.

اما قیمت واکسن پاپیلوگارد ایرانی نسبت به واکسن گارداسیل خارجی کم‌تر است و قیمت این واکسن در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۰ هزار تومان که البته این قیمت می‌توانید با افزایش ارز، تغییر پیدا کند.

تفاوت واکسن پاپیلوگارد با واکسن گارداسیل

افراد در صورت تزریق واکسن گارداسیل ، بدنشان تا ۱۰ سال در برابر این ویروس ایمن می ماند، در حالی که با تزریق واکسن پاپیلوگارد افراد در برابر این بیماری تا ۸ سال ایمن می مانند.

لازم به ذکر است که قیمت واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی تفاوت دارد.

واکسن های خارجی نرخ بالاتری نسبت به ایرانی داشته و البته این روزها به دلیل تحریم های دارویی، پیدا کردن نوع خارجی کمی دشوارتر است.

واکسن گارداسیل از افراد در برابر سویه های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ ویروس اچ پی وی محافظت کرده، در حالی که واکسن پاپیلوگارد تنها از سرطان هایی که عامل آنها سویه های ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی هستند، پیشگیری می کند.

شباهت واکسن پاپیلوگارد با واکسن گارداسیل

هر دوی این واکسن ها اگر در سنین پایین و قبل از ۱۵ سالگی تزریق شوند، باید در دو دوز زده شوند و اگر در سنین بالاتر زده شوند، حتما نیاز به تزریق ۳ دوز واکسن وجود دارد..
پس از دریافت هریک از این دو نوع واکسن، غربالگری برای تشخیص سرطان رحم باید همچنان انجام شود، زیرا ممکن است فرد با سایر تیپ های HPV آلوده گردد.
هیچ یک از واکسن های گارداسیل ایرانی یا خارجی خاصیت درمانی نداشته و صرفا به منظور پیشگیری از سرطان‌های دهانه رحم تجویز می شوند.

مرکز تخصصی درمان بیماریهای کولورکتال

کلینیک تخصصی هیلینگ کولورکتال ( Healing Colorectal ) مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر است.

درمان بیماریهای زیر از جمله تخصصهای درمانی این مرکز می باشند:

کادر درمانی و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخگویی و خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

مفید یا مضر بودن و هر گونه توضیحات ضروری از تزریق واکسن پاپیلوگارد برای پیشگری از ابتلا به زگیل تناسلی و بیماری های مرتبط با این عارضه را در این مقاله بررسی کردیم.

از همراهی شما متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب