مراقبت های بعد از جراحی شقاق چگونه است؟

جراحی شقاق و نکاتی در مورد مراقبت های بعد از جراحی

آن دسته از افرادی که به بیماری شقاق مبتلا می شوند امکان دارد درد و خونریزی زیادی را تجربه نمایند، آنها باید بهترین روش درمانی را برای درمان بیماری شقاق خود انتخاب کنند. جراحی شقاق یکی از بهترین راهکارها می باشد که با استفاده از روش های متنوع روی درمان بیماری فرد انجام می شود. اینکه میزان و شدت بیماری شما چقدر است روی جراحی تاثیر بسیار زیادی دارد و باید به آن دقت داشته باشید. البته که پزشک بعد از معاینه بیماری شما بهترین روش درمانی را انتخاب کرده و با استفاده از روش های جراحی شما را عمل می کند. استفاده از لیزر یکی از بهترین روش های از بین بردن شقاق می باشد. بنابراین بسیاری از پزشکان از این روش برای درمان بیماری شقاق استفاده می کنند.

پس از عمل موفقیت آمیز جراحی شقاق

اما یکی از نکاتی که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن دقت داشته باشید این است که بعد از جراحی مراقبت های لازم را هم انجام دهید. تنها در این صورت است که بیماری شما دیگر عود نمی کند و از نتیجه جراحی آن رضایت زیادی خواهید داشت. نتیجه جراحی به طور معمول همیشه موفقیت آمیز می شود و افراد بعد از جراحی به طور کلی درمان می گردند. بنابراین برخی از توصیه های لازم را جهت مراقبت های بعد از جراحی شقاق بیان می کنیم تا به طور کامل شما از عمل جراحی خود رضایت داشته باشید. برخی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی که بعد از جراحی بیماری شقاق باید در نظر داشته باشید و رعایت کنید عبارت است از :

نوشیدن آب کافی

آن دسته از بیمارانی که در دوره نقاهت بعد از عمل شقاق قرار می گیرند باید میزان و اندازه مصرف آب خود را تنظیم نمایند. اگر آنها به اندازه کافی آب بنوشند می توانند حرکات روده خود را تنظیم نمایند. زمانی که بدن به اندازه کافی آب داشته باشند بدون شک هیدراته می شود و همین امر موجب می گردد افراد به یبوست دچار نشوند.

شما باید به خوبی بدانید که یبوست برای بیماری شقاق ضرر دارد و افراد بعد از عمل شقاق هم نباید به آن دچار شوند. کم آبی موجب می گردد مدفوع سفت شد و همین مسئله به مقعد آسیب جدی وارد می سازد. شما بعد از عمل باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا نیازهای بدن خود را پاسخ دهید. در صورتی که شما به این نیاز خود پاسخ مثبتی ندهید بدون شک دچار یبوست می شوید و همین مسئله شما را آزار می دهد، همچنین امکان دارد بیماری تان شدت بیشتری پیدا کند. بنابراین به این نکته مهم دقت بسیار زیادی داشته باشید.

مصرف دارو

بعد از جراحی شقاق پزشک بر اساس تجویز خود و معاینه ای که انجام داده است برای بیمار داروهایی را تجویز می کند. این داروها باید به نوبت مصرف شوند و بیمار هم نسبت به استفاده از آنها حساسیت های زیادی به خرج دهد. حذف خودسرانه دارو خطرات زیادی برای شما دارد که به هیچ عنوان نباید آن را به صورت خودسرانه حذف کنید. پزشک بعد از جراحی به طور معمول امکان دارد داروهایی را که مسکن هستند و درد را کاهش می دهند تجویز کند.

در این صورت عفونت های فرد هم بعد از جراحی به طور کامل از بین می رود. بر اساس میزان عفونت و شدت جراحی که روی بیماری شما انجام شده است پزشک داروهای مشخص شده ای را برای شما تجویز می کند. شما باید به خوبی و درستی بر اساس دستور پزشک آنها را استفاده کنید، زمانی هم که آنها تمام شدند بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک یک بار دیگر بیماری شما را مورد بررسی قرار می دهد، در صورتی که دیگر نیازی به دارو نباشد برای شما دارویی را تجویز نمی کند.

محافظت از زخم

یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی که بعد از جراحی شقاق باید به آن دقت داشته باشید این است که از زخم درمان شده خود محافظت کنید. این امر می تواند نتیجه بهتری از عمل جراحی به شما ارائه دهد. از نکات بسیار مهمی که در این مورد باید به آن دقت داشته باشید این است که فشاری روی مقعد خود ایجاد نکنید. به عنوان مثال شما برای اینکه به راحتی بنشینید و آسیبی به زخم تان وارد نشود بهتر است از دو بالش نرم استفاده کنید.

بهداشت فردی و تاثیر آن در بهبود زخم بیماری

رعایت کردن بهداشت و تعویض پانسمان یکی از دیگر نکاتی می باشد که باید به آن دقت بسیار زیادی داشته باشید. دقت داشته باشید که بیش از حد هم نباید محل زخم خود را بشویید، همچنین به هیچ وجه از شوینده های معطر جهت شستشو استفاده نکنید. همین امر می تواند بیماری شما را شدت بیشتری دهد. بنابراین باید از شستشو دهنده هایی که پزشک تجویز می کند استفاده کنید تا آسیبی به زخم شما وارد نشود.

مصرف فیبر

فیبر یکی از مهمترین خوراکی ها و مکمل هایی می باشد که بیماران باید بعد از جراحی عمل شقاق آن را مورد استفاده قرار دهند. رژیم غذایی خود را باید بر اساس همین مورد تنظیم کنید و فیبر زیادی را در رژیم خود داشته باشید. در این مورد می توانید با پزشک مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسبی را برای شما تنظیم نمایند. فیبر زیاد در رژیم غذایی موجب می شود که حجم مدفوع افزایش پیدا کند، همچنین یبوست بیمار هم تا حد بسیار زیادی درمان می گردد.

یبوست برای این بیماری خطرات زیادی دارد و به همین دلیل باید فیبر را مورد استفاده قرار دهید. فیبر یکی از انواع خوراکی هایی می باشد که در میوه ها، غلات، سبزیجات و … می توانید آن را پیدا کنید و استفاده نمایید. هر فرد به طور متوسط باید ۲۵ گرم از این خوراکی را مورد استفاده قرار دهد و به صورت روزانه از آن استفاده نماید. اگر هر بیماری نمی تواند به دلایل متنوع از فیبر استفاده کند، بهتر است با پزشک مشورت کند. پزشک داروهای بسیار زیادی را می تواند به بیمار توصیه کند تا از آنها استفاده کند. این داروها را بیمار باید زیر نظر پزشک مورد استفاده قرار دهد و در استفاده از آنها هم هرگز نباید زیاده روی کند.

ورزش و تحرک

بسیاری از بیماران شاید بر این باور باشند که بعد از جراحی شقاق باید استراحت کرده و حرکت نداشته باشند. اما باید بدانید که این تصور بسیار غلط است و افراد باید تحرک بیشتری داشته باشند تا دوران بیماری آنها زودتر درمان شود. اگر شما بعد از عمل به صورت مداوم استراحت کنید امکان دارد دچار یبوست شوید و فشار زیادی به مقعدتان وارد شود. دقت داشته باشید که ورزش های سنگین برای شما مناسب نمی باشد.

ورزش و تحرک پس از عمل شقاق

در صورتی که بیمار به یبوست دچار شود امکان دارد فرد آزار ببیند و همچنین زخم آنها هم به زودی درمان نمی شود. بنابراین باید بدانید ورزش کردن و تحرک در مراقبت کردن بعد از عمل شقاق اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید بعد از اینکه عمل کردید روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید. پیاده روی کردن یکی از بهترین اقداماتی می باشد که شما بعد از عمل بهتر است آن را انجام دهید و در برنامه روزانه خود آن را داشته باشید.

حمام سیتز

حمام نشیمن و یا حمام سیتز یکی از دیگر راهکارهایی می باشد، برای مراقبت های بعد از جراحی شقاق توصیه می شود. این حمام می تواند دردهای بیماری شما را و عفونت هایی که دارید را بهبود ببخشد، شما در این روش می توانید لگن خود را در لگن آب گرم قرار دهید. برای این منظور باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب گرم بنشینید، دقت داشته باشید که این روش را باید روزانه دوبار تکرار کنید. لگن ساده یکی از بهترین روش ها برای این حمام می باشد و باید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول بعد از درمان شقاق

بعد از مرخص شدن از بیمارستان باید چه کنیم؟

اگر شما عمل شقاق خود را با استفاده از لیزر انجام داده باشید، پزشک به صورت سرپایی آن را به اتمام رسانده است، بنابراین بعد از جراحی از بیمارستان مرخص خواهید شد.

اما آن دسته از افرادی که با استفاده از روش های دیگر، جراحی و و درمان شده اند باید یک روز در بیمارستان بمانند تا پزشک روی زخم آنها بررسی دقیق داشته باشد.

آن دسته از افرادی هم که بعد از مرخص شده به منزل خود می روند، باید دقت داشته باشند که یک روز بهتر است استراحت کنند.

استراحت کردن درمان بیماری آن ها را سرعت می بخشد و دیگری عود نمی کند.

بنابراین بهتر است به این مورد مهم دقت زیادی داشته باشند تا اثرات بیهوشی موضعی آنها هم از بین برود.

آیا جراحی این بیماری خونریزی خواهد داشت؟

یکی از مهمترین پرسش هایی که بیشتر بیماران بعد از جراحی شقاق خود از پزشک دارند این است که آیا خونریزی خواهند داشت و یا اینکه دچار خونریزی نمی شوند.

همانطور که بیان نمودیم روش های جراحی بیماری شقاق متنوع می باشد و هر یک از این روش ها بر اساس شیوه و اصول مشخص شده‌ای روی درمان بیماری صورت می گیرد.

اگر روش لیزر مورد استفاده قرار بگیرد بدون شک خونریزی بسیار کمتری خواهید داشت و بعد از جراحی هم احتمال دارد تا دو روز لکه بینی در قسمت مقعد خود داشته باشید.

اما روش های دیگر جراحی، خونریزی بیشتری دارند و شاید تا ۸ هفته هم شما در این قسمت بدن خود لکه خون مشاهده کنید.

نیازی نیست نگران این مسئله باشید، چرا که شدت آن زیاد نیست و تنها در حد لکه بینی می باشد.

در صورتی که شدت خونریزی شما افزایش پیدا کند، باید نزد پزشک خود مراجعه نمایید تا زخم جراحی شده شما را مورد بررسی قرار دهد.

آیا جراحی این بیماری درد خواهد داشت؟

از آنجایی که عمل شقاق با لیزر مزیت های بسیار زیادی دارد، افراد این روش جراحی را به روش های دیگر ترجیح می دهند.

یکی از مهمترین مزیت هایی که استفاده از لیزر برای درمان بیماری شقاق دارد، این است که درد را بیمار تجربه نمی کند.

اما استفاده کردن از روش های دیگر جراحی امکان دارد که برای بیمار درد زیادی به همراه داشته باشد.

این درد دو الی سه روز زمان می برد که بیمار باید آن را به خوبی تحمل کند.

پزشک برای تحمل کردن درد بیمار، به او مسکن هایی را می دهد که از آن ها استفاده کرده و بیماری خود را درمان سازد.

آنتی بیوتیک های بسیار زیادی هستند که در بیمار را کاهش می دهند.

همچنین بیمار باید از داروهای خاص و رژیم غذایی ویژه ای استفاده کند تا از این طریق به یبوست دچار نشود.

در واقع بهتر است به خوبی بدانید که بیماری یبوست شدت درد شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد، بنابراین باید از آن جلوگیری کنید.

آیا در هنگام درمان دچار درد غیر ارادی خواهید شد؟

یکی از مهم ترین توصیه هایی که بعد از عمل شقاق به بیمار می شود، این است که مدفوع خود را باید در حالت نرم نگه دارد.

در این صورت ناحیه مقعد دچار آسیب نمی شود و همین طور درد کمتری را تحمل خواهید نمود.

به همین دلیل پزشک بعد از جراحی بیمار به او دارو هایی که ضد یبوست است را تجویز می کند که این داروها باید بر اساس نوع بیماری و شدت زخم باشد.

این داروها را به عنوان شل شدن مدفوع مورد استفاده قرار می گیرند و درد را هم تا حد بسیار زیادی کم می‌کند.

بیمار بعد از اولین دفع مدفوع به خوبی متوجه می شود که این داروها برای او فایده دارد و بدون شک از آنها استفاده زیادی می‌کند.

پانسمان های بیمار باید سر جای خود بماند و تنها در صورتی که مدفوع شل باشد این پانسمان ها سر جای خود می ماند.

با این وجود احتمال دارد که که بیمار تا ۶ هفته ترشحات رقیقی را در مقعد خود مشاهده کند. ولی اصلا نباید نگران این مسئله باشید چرا که این امر طبیعی است.

آیا می‌توانیم به صورت عادی استحمام کنیم؟

بسیاری از افراد شاید این سوال برایشان به وجود آید که بعد از عمل شقاق می توانند به حمام بروند و یا اینکه نمی توانند.

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بله شما می توانید حمام کنید و مقعد خود را هم شستشو دهید.

محلی که ناحیه جراحی است را باید به خوبی تمیز کنید و با استفاده از حوله نرم و تمیز است بهتر است آن را تمیز کنید.

یکی از مهم ترین توصیه هایی که در این مورد پزشک به بیمار می کند، این است که محل زخم را به خوبی با آب گرم شستشو دهید.

شستشوی محل زخم با استفاده از آب گرم برای کاهش دادن درد بسیار مفید می باشد و شما بهتر است از این روش برای درمان درد خود هم استفاده کنید.

یکی از نکات بسیار مهمی که شما باید به آن دقت داشته باشید این است که تا زمان بهبود نیافتن زخم هرگز از صابون استفاده نکنید.

شستشو دهنده های معطر اصلا گزینه مناسبی برای تمیز کردن محل زخم نمی باشند و شما نباید از آن ها استفاده کنید.

چه زمانی می‌توانید فعالیت های خود را انجام دهید؟

اینکه فرد بعد از عمل شقاق فعالیت های خود را آغاز کند، بستگی به خود فرد دارد.

به طور معمول آن دسته از افرادی که روش جراحی با لیزر را برای درمان بیماری خود انتخاب می کنند، می توانند بعد از انجام دادن لیزر به فعالیت های روزانه خود برسند.

اما آن دسته از افرادی که روش های جراحی دیگری را برای درمان بیماری خود انتخاب کرده اند باید مدت زمان بیشتری را استراحت کنند.

آن ها به خوبی در این مورد مشورت های لازم را دریافت می نمایند و از پزشک خود در مورد دوران نقاهت که دارند اطلاعات بیشتری به دست می‌آوردند.

دقت داشته باشید که در هفته اول جراحی خود هرگز نباید وسیله هایی را که سنگین هستند را جا به جا کنید، آنها زخم شما را تا حد بسیار زیادی باز کرده و در این صورت دوران بیماری تان زمان بیشتری می برد.

همچنین بهتر است به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید تا دار یبوست نگردید.

یبوست برای بیماری شما بسیار خطرناک است و باید با استفاده از روش های متنوع از این مشکل دوری کنید.

مراقبت های بعد از جراحی شقاق

عنوان مقاله ای بود که باهم بررسی کردیم.

برای شما سلامتی همیشگی را آرزومندیم.

خدمات درمانی کلینیک هیلینگ کولورکتال

پشتیبانی 24 ساعته و کاملا رایگان

تماس 1 : 02188065942

تماس 2 : 02188216340

تماس بر خط : 09120997132

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب