تفاوت بیماری هموروئید و شقاق مقعدی

هموروئید و شقاق مقعدی

بیماری های مقعدی از جمله بیماری هایی هستند که افراد را بسیار آزار می دهند و به همین دلیل هر فردی که به آنها دچار می شود، به دنبال راهکاری برای درمان آنها است. اما یکی از نکاتی که در اینجا اهمیت بسیار زیادی دارد و باید شما به خوبی با آن آشنایی داشته باشید این است که به خوبی تفاوت های بیماری های مقعدی را بشناسید.

زمانی که شما برای درمان بیماری های خود به پزشک مراجعه کنید، پزشک به راحتی می تواند بیماری شما را تشخیص دهد و آن را درمان سازد. اما بهتر است که شما خودتان از این مسئله سر در بیاورید و نوع بیماری تان را بشناسید. پزشکان در صورت مشاهده بیماری شما بهترین روش درمانی را جهت درمان به کار می گیرند تا در کمترین زمان بهبودی خود را به دست آورید.

تشخیص صحیح این دو بیماری از یکدیگر

در صورتی که بدانید شما به همورویید و یا شقاق دچار شده ای می توانید بهترین پزشک را برای درمان بیماری خود انتخاب کنید. همچنین شما می توانید با استفاده از روش های خانگی، این بیماری های مقعدی را درمان سازید. بنابراین بهتر است که شما به خوبی نوع بیماری مقعدی خود را تشخیص دهید تا بتوانید روش درمان آن را و پزشک مناسب درمان بیماری خود را انتخاب کنید.

روش های درمانی سنتی زیادی وجود دارد که برای هر دوی این بیماری های مقعدی از آنها استفاده می شود. این دو بیماری که بیان نمودیم با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند که در ادامه برخی از مهمترین و اصلی ترین تفاوت های آنها را بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

همورویید و شقاق چه فرقی دارند ؟

یکی از مهمترین تفاوت هایی که بین دو بیماری همورویید و شقاق مقعدی وجود دارد، در مورد عروق ناحیه مقعد می باشد. آن دسته از افرادی که به بیماری بواسیر مبتلا شده اند تورم عروقی زیادی دارند که در ناحیه مقعد به خوبی این مسئله را مشاهده می کنند. اما آن دسته از افرادی که به بیماری شقاق مبتلا شده اند ترک عمیق را در دیواره خارجی مقعد خود مشاهده خواهند کرد.

بنابراین یکی از مهمترین و اصلی ترین نشانه های این دو بیماری در تورم و شکاف مقعد می باشد که شما باید به خوبی با آن آشنایی داشته باشید. درد و خونریزی از جمله مسائلی می باشد که هر دوی این بیماری ها به همراه دارند. اما باید بدانید هر دوی آنها بر اثر عوامل مختلفی روی بدن شما خودشان را نشان می دهند. یبوست و اسهال مزمن از جمله عواملی می باشد که بیماری همورویید و شقاق را شدت می بخشد و نشانه های آن را افزایش می دهد.

شما زمانی که به این بیماری ها مبتلا شوید نباید بیش از اندازه به مقعد خود فشار وارد کنید. مصرف فیبر، آب و فعالیت های بدنی در درمان هر دوی این بیماری ها تاثیر زیادی دارد و شما باید به خوبی این موارد را در نظر داشته باشید و برای درمان بیماری شقاق و بواسیر خود به کار بگیرید.

البته که باید بدانید شرط اصلی درمان این دو بیماری تنها با استفاده از روش های جراحی مانند لیزر می باشد. شما با استفاده از روش های خانگی نمی توانید این بیماری را تا حد بسیار زیادی درمان کنید. بنابراین به این مورد مهم نهایت دقت و توجه را داشته باشید. استفاده از آب ، فیبر و ورزش تنها نکاتی می باشد که شما برای بهبود درد و خونریزی خود می توانید به کار بگیرید.

همورویید و شقاق و تفاوت های بارز آنها

بسیاری از افراد شاید بر این باور باشند که بیماری همورویید ( بواسیر) و شقاق ( فیشر ) با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند، در صورتی که این باور غلط است. این دو بیماری نه تنها در ظاهر با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند، بلکه باید بدانید آنها از نظر علائم هم با یکدیگر متفاوت می باشند. برخی از مهمترین تفاوت های آنها عبارت می باشد از :

از نظر درد
از نظر درد باید بدانید هر دوی این بیماری ها بسیار دردناک می باشند، اما درد بواسیر نسبت به شقاق تا حدودی بیشتر است. بیمارانی که به بواسیر دچار می شوند در طول روز به طور دائم درد دارند. در صورتی که بیماری شقاق تنها زمان دفع مدفوع درد خود را نشان می دهد. دردهای بیماری شقاق به طور معمول شدید است، به طوری که نمی تواند به پزشک اجازه دهد به زخم او دست بزند. اما درد بواسیر تا حدودی ممتد می باشد.

از نظر ظاهر
عمده ترین تفاوت هایی که میان همورویید و شقاق وجود دارد ظاهر آنها می باشد. بواسیر موجب می شود عروق ناحیه مقعدی شما تورم زیادی داشته باشد. در برخی از مواقع این توم به قدری زیادی است که شما به خوبی می توانید آنها را مشاهده کنید. تورم آنها به طور معمول بیونر از ناحیه مقعد و قابل مشاهده است. اما بیماری شقاق به شکل یک زخم یا ترکی عمیق می باشد. شما این بیماری را می توانید در دیواره مقعد به خوبی مشاهده کنید. این زخم که در اثر بیماری شقاق به وجود می آید تا حدودی متورم و ملتهب می باشد.

از نظر درمان
در درمان تفاوت این دو بیماری هم زیاد است و شما باید با آن آشنایی داشته باشید. شما برای درمان خانگی هر دوی این بیماری ها می توانید روش های متنوعی را به کار بگیرید. ولی مصرف آب، فیبر و فعالیت ورزشی برای هر دوی آنها یکسان است. شما باید بدانید درمان نمودن شقاق تا حدودی آسان تر می باشد.

این بیماری را می توانید با استفاده از روش های خانگی هم درمان سازید. البته که باید بدانید اگر بیماری بواسیر خود را با استفاده از روش های خانگی درمان سازید امکان دارد بعد از مدتی بیماری بازگردد. بسته به نوع و شدت آن پزشک با استفاده از لیزر می تواند آن را درمان سازد.

برای درمان بواسیر شما می توانید با استفاده از روش های خانگی آن را درمان نمایید تا علائم آن کاهش پیدا کند. در صورتی که با استفاده از این روش ها درمان نشود، شما تنها باید آن را با روش های دیگر درمان سازید. روش درمانی لیزر بهترین روشی می باشد که شما می توانید برای درمان خود انتخاب کنید. پزشک در مورد این مسئله می تواند به بهترین نحو ممکن تصمیم گیری نماید و بهترین شیوه درمانی را برای شما انتخاب کند.

همورویید و شقاق از نظر شباهت ها

بدون شک هر یک از بیماری های مقعدی که برای افراد به وجود می آید از برخی جهات با یکدیگر شباهت هایی دارند و شما باید به خوبی با آنها هم آشنایی داشته باشید. در این صورت می توانید از نظر شباهت ها هم آنها را تا حدودی تشخیص دهید.

برخی از مواردی که شباهت های این دو بیماری مقعدی را نشان می دهد عبارت است از :

شما اگر به بیماری همورویید و یا شقاق دچار شوید زمان دفع مدفوع درد زیادی را احساس خواهید کرد. البته که بهتر است بدانید اگر به بیماری شقاق دچار شده باشید درد بیشتری را احتمال دارد تحمل کنید. شدت این درد در بیماری بواسیر تا حدودی کمتر است.
خون را در مدفوع و یا ناحیه مقعد خود مشاهده خواهید کرد. این نشانه یکی از نشانه های کلی برای هر دو بیماری است.
سوزش و خارش از دیگر مواردی می باشد که شباهت هر دوی بیماری ها را نشان می دهد و شما باید به خوبی آنها را در نظر داشته باشید.
تورم و التهاب هم در هر دوی بیماری ها وجود دارد. البته که باید بدانید تورم و التهاب در بیماری شقاق کمتر از بیماری بواسیر است. بیماری بواسیر شدت تورم بیشتری دارد و زمانی که شدت پیدا کند این تورم هم بیشتر می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب