درمان بواسیر با سرکه چگونه است؟

سرکه یکی از مواد خوراکی – دارویی مورد استفاده برای تمام افراد به حساب می آید. این ماده که هم غذایی و هم دارویی محسوب می شود. سرکه برای بواسیر از سال های بسیار دور کاربرد داشته است. امروزه هم شاهد درمان بواسیر با سرکه هستیم. البته این تنها خاصیت سرکه نیست. سرکه برای درمان شپش، قارچ پوستی، عفونت واژن، مو خوره و… استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که سرکه در انواع مختلف خانگی و صنعتی ساخته می شود که منظور ما در این مقاله نوع دست ساز است که قابل نوشیدن هم می باشد. قبل از اینکه بخواهیم نحوه انجام این کار را به شما بگوییم، بهتر است کمی با خود بیماری و اینکه کدام خاصیت سرکه باعث این عملکرد می شود را بررسی کنیم! پس تا آخر همراهمان باشید تا متوجه شوید که آیا درمان بواسیر با سرکه امکان پذیر است یا خیر.

به نقل از هلث لاین :

ممکن است بتوانید با استفاده از سرکه برای بواسیر خارش و… را تسکین دهید و به درمان هموروئید خود کمک کنید. اما تجربه نشان داده است که سرکه یک درمان خانگی است. این درمان خانگی در همه شرایط موثر نیست و گاهی مضر هم دیده شده است.

مواد شیمیایی موجود در سرکه

در ابتدا باید بگوییم که سرکه محلول اسیدی پر قدرت است. در این محلول باکتری های استیک اسید اتانول یا قند را تخمیر کرده که باعث تولید سرکه می شود. سرکه کمتر از 10% آن را اسید استیک تشکیل می دهد. البته اسید های طبیعی دیگری نیز در این سرکه وجود دارند مثل اسید تاتاریک و اسید سیتریک. اما اصلی ترین ماده موجود در سرکه همان اسید استیک است.

تفاوت های زیادی میان سرکه طبیعی و سرکه های شرکتی این است. یک مورد از این تفاوت ها وجود اسید آمینه های طبیعی در سرکه طبیعی است. این اسید آمینه ها آنتی بیوتیک های ارگانیک و کامل طبیعی هستند که به درمان بواسیر با سرکه کمک میکنند. سرکه برای بدن ما ناظم متابولیسم است. باعث می شود که بدن ما بزاق بیشتری ترشح کند. سرشار از آلبومین است. البومین نوعی پروتئین است که به هضم غذا کمک می کند. ترکیب سرکه با بزاق خود به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.

تاثیر سرکه بر بواسیر

همانطور که گفتیم سرکه دارای اسید استیک است. اسید استیک خاصیت قابض (تنگ کننده) دارد. پس می تواند به کوچک شدن بافت های آلی همچون پوست بدن ما کمک کند. به همین جهت برخی از افراد برای لاغر شدن نیز از سرکه استفاده می کنند. سرکه خاصیت ضد باکتری نیز دارد که به بهبود بیماری های پوستی هم ممکن است کمک کند. این احتمال هم وجود دارد که سرکه سیب ناحیه مقعد را تحریک کند و باعث سوزش شود. در این زمینه هم گزارشاتی از برخی از بیماران هموروئید وجود دارد. از این رو ما توصیه نمی کنیم که برای درمان بواسیر با سرکه استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرکه برای بواسیر

نحوه استفاده از سرکه برای بواسیر

همانطور که گفتیم ما استفاده از این روش را توصیه نمی کنیم. اما در صورتی که می خواهید که از سرکه برای بواسیر استفاده کنید در این بخش برای شما توضیحات لازم را ارائه می دهیم. این را در نظر داشته باشید که منظور پزشکان از سرکه، سرکه سیب است که می توانید آن را از فروشگاه ها و عطاری ها تهیه بفرمایید.

برای دیدن نتیجه بهتر می توانید سرکه را از افراد معتمد خود تهیه کنید. زیرا ممکن است سرکه های شرکتی حاوی مواد غیر طبیعی باشد. برخی معتقدند سرکه های خوراکی چندان اثر نخواهند داشت. حتی ممکن است شدت بیماری را افزایش دهند و بافت تورم بیشتری پیدا کند. برای این کار پیشنهاد ما این است :

  • دو الی سه قاشق غذا خوری سرکه سیب را یک لیوان آب ترکیب کرده و ۲ – ۳ بار در روز بنوشید.
  • در حالت دوم می توانید کمی از سرکه سیب را به پنبه تمیز زده و آن را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید که این کار در ابتدا می تواند درد زیادی را به شما منتقل کند. پس مسئولیت انجام این روش برای درمان بواسیر با سرکه به عهده خود شماست.
  • حتما باید محل بیماری به طور کامل تمیز باشد!
  • در صورتی که سرکه را با آب رقیق کنید احتمال اینکه باعث تحریک، خارش یا سوزش پوست شما شود کمتر می شود.
    شما می توانید که سرکه سیب را با آب رقیق کنید. مخلوط آب و سرکه سیب را در قالب یخ بریزید. آن را در فریزر بگزارید تا یخ بزند. ممکن است سرما بتواند بر روی پوست شما حس خوبی را برایتان تداعی کند. و این احتمال وجود دارد که با این روش بتوانید به روند کاهش تورم، درد یا خارش بواسیر خود کمک کنید.
  • یک روش دیگر نیز برای استفاده از سرکه برای بواسیر وجود دارد. شما می توانید به درمان بواسیر با سرکه در حمام نیز بپردازید. به این طریق که 2 فنجان از سرکه سیب خود را به آب گرم در وان حمام یا تشت آب اضافه کنید. سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه را در آن بنشینید. سپس بعد از انجام این کار دوش بگیرید و بدن خود را بشویید .

انواع سرکه و تاثیرات مختلف آن ها

انواع سرکه و تاثیرات مختلف آن ها

سرکه انگور

انگور خود دارای انواع مختلفی است. مانند انگور سبز، قرمز، سیاه و… . هر کدام از اینها دارای خاصیت هاییست که ممکن است کمی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اما در این بخش به معرفی انگور قرمز برای سرکه می پردازیم. انگور قرمز دارای طبیعی سرد و خشک است. سرکه انگور به عنوان یک ماده طبیعی، برخی خواص مفیدی دارد که ممکن است به کاهش علائم بواسیر کمک کند.

سرکه خرما

به عنوان یک ماده طبیعی، برخی خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد که ممکن است به کاهش علائم بواسیر کمک کند. سرکه خرما کهن ترین سرکه ای است که انسان ها از آن استفاده کرده اند. برای تبدیل خرما به سرکه هسته آن را باید جدا کرد. اجداد و نیاکان ما از سرکه خرما برای لاغر شدن، جلوگیری از سرطان، تقویت روده و معده، بهبود عملکرد قلب، کمک به رفع سرفه استفاده کرده اند. همینطور از سرکه خرما می توان برای طعم دهنده سالادها، ماهی، مرغ و گوشت نیز بهره برد.

سرکه سیب برای بواسیر

سیب با تخمیر شدن تبدیل به سرکه می شود. بهتر است بدانید که در این فرایند تحت هیچ شرایطی خاصیت خود را از دست نمی دهد. وقتی که سیب به سرکه تبدیل می شود قند موجود در سیب به اسید تبدیل می شود. همین سرکه سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، سدیم و… است.
وجود پتاسیم به ما و تمام موجودات کمک می کند رشد کنیم. پس نرسیدن پتاسیم به بدن موجب متوقف شدن روند رشد بدن می شود. پتاسیم آثار دیگری نیز دارد برای مثال از گرفتگی عروق، دیفتری، سنگینی گوش و عفونت های بدن جلوگیری می کند.

سرکه سیب برای بواسیر

سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک از انگور بدست می آید. اما انگوری خاص. انگوری که رنگ آن سبز است و طعمی شیرین دارد. با پختن این نوع انگور است که بالزامیک بدست می آید. ایتالیایی ها برای اولین بار این سرکه را درست کردند. این سرکه به عنوان چاشنی غذا و سالاد استفاده می شود. سرکه بالزامیک سرشار از آهن، فسفر، کلسیم، سدیم و… است. این سرکه برای بواسیر، چربی، قند خون و… مفید است. به ما کمک می کند سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم.

سرکه های دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها نیز استفاده کرد. اما ما در این مقاله به آنها نپرداخته ایم. سرکه هایی همچون سرکه سفید که رایج هم می باشد. همینطور سرکه هایی نیز وجود دارد که بسیار نادر هستند. در ادامه خاصیت های سرکه ها را به صورت کلی برای بواسیر بیان می کنیم. این خواص تنها مربوط به سیب، خرما یا انگور نیست. بلکه خاصیت کلی سرکه طبیعی است.

  • کاهش التهاب : خاصیت ضد التهابی سرکه ممکن است به کاهش ورم و التهاب در ناحیه بواسیر کمک کند.
  • بهبود هضم: مصرف سرکه خرما می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کند. همینطور  از یبوست جلوگیری کند، که یکی از عوامل تشدید کننده بواسیر است.
  • تسکین درد: استفاده موضعی از سرکه خرما ممکن است به تسکین درد و خارش ناشی از بواسیر کمک کند.
  • تنظیم pH بدن: سرکه خرما مثل سایر سرکه های طبیعی می‌تواند به تنظیم pH بدن کمک کند. این امر می تواند در کاهش مشکلات گوارشی مؤثر باشد. دستگاه گوارش هم در ادامه به روده و سپس مقعد و اندام های جنسی متصل است. پس سرکه و بواسیر می توانند به هم مرتبط باشند.
  • انتی ویروس: سرکه ها به دلیل ضد ویروس و ضد قارچ بودن به بهبود زخم ها و قارچ ها کمک می کنند. پس برای سرکه برای بواسیر می تواند مفید باشد.

آیا سرکه برای بواسیر مضر است؟

در این مقاله شما را با اسید استیک آشنا کردیم. درست است که اسید ضعیفی است. اما همچنان اسید است و حتی در صورت استفاده سرکه رقیق شده (مخلوط شده با آب) هم ممکن است که پوست فرد را دچار التهاب کند. از این جهت احتمال اینکه سرکه باعث شدید تر شدن یا بدتر شدن وضعیت بواسیر بیماران شود وجود دارد.

نتیجه گیری

با توجه به مسائل گفته شده شما متوجه می شوید که سرکه درمان قطعی برای بواسیر نیست. حتی گاهی ممکن است سرکه باعث بدتر شدن این بیماری شود. پس احتمال بهبود هم در حدود 40 تا 50 درصد است. اما بهترین روش درمان بواسیر با سرکه نیست بلکه با لیزر است. از طریق لیزر می توانید به صورت سرپایی عمل شوید. حتی پس از لیزر می توانید به امور روزمره زندگی خود مراجعه نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره های کلینیک هیلینگ کولورکتال که در تصاویر سایت و صفحه تماس با ما (موجود در منو سایت) تماس حاصل فرمایید. مجموعه هیلینگ در تمام مراحل درمان کنار شماست. شما می توانید از پزشگان متخصص کلینیک هیلینگ کلورکتال جهت درمان خود راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا سرکه برای بواسیر درمان خوبی است ؟
برخی افراد معتقدند که سرکه سیب می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند، اما شواهد علمی کافی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

چگونه می توان برای درمان بواسیر با سرکه سیب اقدام کنیم؟
معمولاً سرکه سیب را می‌توان به صورت موضعی روی ناحیه آسیب‌دیده یا به صورت رقیق شده در آب مصرف کرد. اما حتماً باید با احتیاط انجام شود تا از تحریک بیشتر جلوگیری شود.

آیا استفاده از سرکه برای بواسیر عوارض جانبی دارد؟
بله، ممکن است باعث سوزش یا تحریک پوست شود. بنابراین، قبل از استفاده، بهتر است آن را روی ناحیه کوچکی از پوست تست کنید.

چند بار در روز می‌توانیم برای درمان بواسیر با سرکه اقدام کنیم ؟
معمولاً یک یا دو بار در روز کافی است، اما باید مراقب باشید که از مقدار زیاد استفاده نکنید. و در مصرف خود جانب احتیاط را رعایت کنید.

آیا سرکه سیب می‌تواند جایگزین درمان‌های پزشکی شود؟
خیر، سرکه سیب نمی‌تواند جایگزین درمان‌های پزشکی معتبر باشد. حتی ممکن است بواسیر را بیشتر دچار تنش کند. اگر بواسیر شدید دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آیا استفاده از سرکه سیب برای بواسیر داخلی موثر است؟
استفاده موضعی از سرکه سیب بیشتر برای بواسیر خارجی مؤثر است و تأثیر آن بر بواسیر داخلی مشخص نیست.

آیا سرکه سیب می‌تواند به یبوست کمک کند؟
برخی افراد معتقدند که سرکه سیب می‌تواند به هضم غذا کمک کند، اما شواهد علمی کافی برای این ادعا وجود ندارد.

آیا مصرف سرکه سیب عوارضی برای معده دارد؟
بله، مصرف زیاد سرکه سیب می‌تواند منجر به مشکلات معده مانند سوزش معده یا ناراحتی گوارشی شود.

آیا می‌توانم سرکه سیب را با دیگر درمان‌ها ترکیب کنم؟
بهتر است قبل از ترکیب هر نوع درمان خانگی با داروهای دیگر، با پزشک مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.