انواع ویتامین ها و تاثیرشان بر بدن

انواع ویتامین ها چه نقشی در عملکرد بدن ما دارند؟

ویتامین ها دارای ترکیبات آنزیمی بسیار قوی هستند که برای رشد, تندرستی و اعمال حیاتی بدن ضروری و حیاتی می باشند. تغذیه نادرست باعث کمبود ویتامین ها و به مخاطره افتادن سلامتی افراد می شوند. تاثیر ویتامین ها بر بدن به میزانی حائز اهمیت می باشد که از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بری بری جلوگیری می کنند. درادامه این مقاله که توسط مرکز درمان بیماری ها آنورکتال گرد آوری شده با برخی از منابع مهم که دارای ویتامین های ضروری هستند آشنا می شوید; پس تا پایان با ما همراه باشید.

تقسیم بندی ویتامین ها

به طور کلی ویتامین ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

  1. ویتامین های محلول در چربی
  2. ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های محلول در چربی

 

این دسته از ویتامین ها به گونه ای است که مانند چربی در بدن جانداران شکل گرفته و با متابولیسم ( سوخت و ساز ) جذب بدن می شوند.

البته این روند شکل گیری در همه افراد به یک صورت نیست و متفاوت می باشد.

آن دسته از افرادی که در دستگاه گوارش و کیسه صفرای خو دچار اختلال هستند, ممکن است در جذب این ویتامین ها با مشکل روبرو شوند.

انواع ویتامین های محلول در چربی عبارتند از:

  • ویتامین A یا رتینول
  • ویتامین D یا کلسیفرول
  • ویتامین E یا توکوفرول
  • ویتامین K یا ویتامین انعقادی

ویتامین A یا رتینول

این دسته از ویتامین ها نقش بسیار مهمی در سرعت عملکرد بدن ایفا می کنند مانند: تاثیر آنتی اکسیدانی, رشد سلول, تقویت بینایی,سلامت سیستم دفاعی بدن و… . معمولا کمبود ویتامین A در کشورهایی مانند جهان سوم , یک مشکل اساسی تلقی شده و یکی از دلایل آن عدم آگاهی نسبت این موضوع می باشد. با توجه به این که این ویتامین جزء محلول در چربی می باشد, مصرف زیاد آن می تواند برای افراد مضرر و خطرات احتمالی را به همراه داشته باشد.

اما با این تفاسیر در طول روز چه مقدار ویتامین A مصرف کنیم؟ مصرف این ویتامین برای هر گروه سنی متفاوت می باشد. خانم هایی که زیر ۵۰ سال سن دارند به طور تقریبی میزان ۷۰۰ میکرو گرم و برای آقایان ۹۵۰ میکرو گرم در طول روز می باشد. البته برای خانم های باردار این میزان مصرف افزایشی خواهد بود. مصرف زیاد این ویتامین خطرات جدی را به همراه ندارد ولی برای خانم هایی که باردار هستند می تواند موجب نقص نوزاد در حین زایمان شود.

ویتامین A در چه غذاهایی وجود دارد؟ این ویتامین در سبزیجات و میوه های خوش رنگی که دارای بتاکاروتن هستند وجود دارد مانند: کدو حلوایی, هویج, انبه, سیب زمینی, فلفل دلمه ای قرمز, اسفناج و… . ولی تمرکز اصلی این ویتامین در غذاهای زیر می باشد: جگر, تخم مرغ, گوشت قرمز و سفید, ماهی, حبوبات و…

ویتامین D یا کلسیفرول

یکی از ویتامین هایی که به رشد و استحکام استخوان بدن کمک می کند ویتامین D می باشد. از خاصیت های مهم این ویتامین دارند عبارتند از: پیشگیری از ابتلا به کرونا, جلوگیری از ابتلا به بیماری ام اس, تقویت استخوان, بهبود اپاسم یا گرفتگی عضلات, کاهش روند افزایشی وزن, کاهش ابتلا به سرطان روده و کاهش ابتلا به آلزایمر و… . ویتامین D به طور طبیعی در نور خورشید و مصرف برخی از صیفی جات و مواد غذایی و.. در بدن به وجود می آیند که عبارتند از: شیر, خاویار, تخم مرغ, روغن جگر ماهی و…

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی; حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان ویتامین D دریافت نمی کنند و تخمین زده می شود که میانگین حدود ۱میلیون نفر از افراد دچار کمبود شدید این ویتامین هستند. با توجه به این که در بعضی از مناطق از نور خورشید بی بهره اند, درصد ابتلا افرادی که در این مناطق زندگی می کنند نیز بیشتر می باشد. اگر به کمبود ویتامین D دچار هستید حتما به یاد داشته باشید که همراه با مواد غذایی از قرص های ویتامین D که توسط داروخانه ها عرضه می شود, استفاده کنید.

ویتامین E یا توکوفرول

یکی از ویتامین هایی که نقش آنتی اکسیدانی عمل کرده تا در برابر آسیب دیدن سلول های بدن محافظت شود, ویتامین E می باشد. توکوفرول در برخی از مواد غذایی مانند: روغن های گیاهی(روغن آفتابگردان, روغن هسته انگور و…), گوشت غاز, غذاهای دریایی(ماهی, خرچنگ, میگو ,..), آجیل ها و مغزیجات(پسته, بادام, فندق و…), میوه جات(انبه, کیوی, زرد آلو, تمشک و…), سبزیجات(اسفناج, برگ شلغم, برگ چغندر و…) وجود دارند.

ویتامین E علاوه بر خواص زیادی که دارد, از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند که عبارتند از: عملکرد آنتی اکسیدانی( آنتی اکسیدان باعث می شود که سلول های بدن در برابر آسیب های احتمالی مقاوم باشند.), عمر طولانی ترسلول های بدن, درمان بسیاری از بیماری ها(مانند: فشار خون بالا, بیماری قلبی, کاهش ابتلا به سرطان, سخت شدن سیاهرگ ها ), تنظیم کلسترول خون, افزایش رطوبت به پوست, تقویت رشد مو, تنظیم هورمون های بدن و کمک به کاهش تدریجی وزن, تقویت بینایی, پیشگیری از ابتلا یه بیماری آلزایمر, کمک به رشد جنین در زمان بارداری و… . همان طور که در موارد بالا نیز به آن اشاره شد; کمبود ویتامین E باعث بروز بسیاری از بیماری ها می شود.

ویتامین K یا ویتامین انعقادی

ویتامین K نیز مانند سایر ویتامین ها نقش مهم و اساسی در عملکرد و سلامت بدن دارد. این ویتامین به دو دسته کلی تقسیم می شود; ویتامین K1 (فیلوکینون) که در مواد غذایی گیاهی یافت می شود.نوع دوم ویتامین K2 (مناکینون) می باشد که در مواد غذایی تخمیر شده و حیوانی یافت می شود.

فواید ویتامین K

همان گونه که در موارد فوق نیز به آن اشاره شد ویتامین کا نقش مهمی در سلامت افراد دارد. در این بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که فواید این ویتامین چیست؟ این ویتامین دارای خواص زیادی بوده که مهمترین آن ها عبارتتداز: سلامت قلب و عروق,بهبود استحکام دندان ها, درمان پوکی استخوان, جلوگیری از لخته شدن خون, تنظیم قندخون,پیشگیری ازابتلا به سرطان پروستات و…

ویتامین K در مواد غذایی زیر به وفور یافت می شوند که عبارتند از: سبزیجات(کلم بروکلی, اسفناج, مارچوبه), لوبیا و سویا, تخم مرغ, توت فرنگی, گوشت و …

مصرف زیاد این ویتامین هیچ گونه عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی; خوشبختانه آمارافرادی که به کمبود ویتامین K دچارهستند بسیار کم می باشد ولی در نوزادان تازه متولد شده به دلیل فقدان این ویتامین دربدنشان,لازم و ضروری است که از محلول تقویتی برای جبران آن استفاده کنند.

ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در آب

به ویتامین های که در آب حل می شوند تا در مواقع اضطراری بدن ما از آن ها استفاده کنند را ویتامین های محلول در آب گویند.میوه ها,سبزیجات,حبوبات و.. منابع فوق العاده ای هستند که این گونه از ویتامین ها را دارا می باشند.

ویتامین های گروه B یا کوبالامین :

ویتامین های گروه B شامل B1, B6, B12 می باشند که مصرف زیاد آن ها بلامانع بوده و عوارضی را به همراه نخواهد داشت. این دسته از ویتامین ها باعث افزایش سطح انرژی دربدن می شوند. کمبود ویتامین B باعث بروز افسردگی, بی حوصلگی, کم خونی و مشکلات عصبی می شود.

ویتامین ب در گیاهان و مواد غذایی به وفوریافت می شوند که عبارتند از: لبنیات, شیر, پنیر, تخم مرغ, غلات, گوشت و …

ویتامین C یا اسکوربیک اسید :

ویتامین C یکی از ویتامین های ضروری بدن می باشد که قاد به تولید آن نیست. این ویتامین در آب حل شده و در صیفی جات مانند: پرتقال, کیوی, لیموشیرین, توت فرنگی کلم بروکلی, فلفل دلمه ای و اسفناج فراوان یافت می شود.

کمبود این ویتامین موجب بروز بسیاری از بیماری ها از جمله اسکروی یا زخم در ناحیه دهان می شود.

خواص ویتامین C عبارتند از: کنترل فشار خون, کاهس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی, جلوگیری از نقرس و کمبود آهن, تقویت موی سر و ناخن ها و…

مرکز تخصصی درمان بیماریهای کولورکتال

کلینیک تخصصی هیلینگ کولورکتال ( Healing Colorectal ) مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر است.

درمان بیماریهای زیر از جمله تخصصهای درمانی این مرکز می باشند:

کادر درمانی و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخگویی و خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

در این مقاله شما را با انواع ویتامین ها و نحوه و میزان تاثیرشان بر بدن آشنا کردیم.

از همراهی شما متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب