درمان پرولاپس رکتوم

درمان پرولاپس رکتوم

پرولاپس رکتوم یکی از بیماری های مقعدی به حساب می آید که افراد زیادی را همه ساله درگیر خودش می کند.

نکته مثبت این است که این بیماری به هیچ عنوان شایع نیست و می توان با لیزر یا روش های خانگی آن را از بین برد.

البته این بیماری در هر جنس و سنی دیده می شود و اینطور نیست که تنها افراد ضعیف یا مسن دچارش شوند به همین خاطر می بایست با روش های پیشگیری اش آشنا شوید تا مبادا در دردسر بیوفتید!

پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید.

بیماری پرولاپس رکتوم

به بیماری که آن بافت انتهایی روده بزرگ یعنی رکتوم دچار افتادگی شده است گفته می شود که ممکن است شدید باشد و ناحیه مقعدی بیرون بزند.

دلیل اصلی بروز بیماری این است که گاهی مواقع در اثر زایمان یا موارد مختلف فشار درون شکمی فرد تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و روده نمی تواند این حد از فشار جانبی را تحمل کند و در نتیجه بیماری رخ می دهد.

خود کلمه پرولاپس به معنی بیرون زدگی اندام های داخلی از منافذ بدن می باشد که اگر در ناحیه مقعدی اتفاق افتاده باشد به آن پرولاپس رکتوم گفته می شود.

این بیماری مقعدی خود در سه حالت مختلف ایجاد می شود که هر کدام از آن ها شدت خاصی دارند.

پرولاپس خفیف

در این حالت رکتوم به هیچ عنوان از سوراخ مقعد بیرون نخواهد زد و تنها دارای یک افتادگی اندک می باشد که با روش های خانگی به راحتی قابل درمان می باشد.

پرولاس نیمه شدید

این حالت که می تواند نگران کننده باشد زمانی اتفاق می افتد که قسمتی از رکتوم در ناحیه مقعدی قابل مشاهده بوده و به اصطلاح بیرون زدگی دارد.

پرولاپس شدید

آخرین و بدترین نوع بیماری می باشد که در آن مقدار زیادی از بافت رکتوم بیرون زدگی پیدا می کند و تنها راه درمانش استفاده از لیزر یا تیغ جراحی می باشد.

پرولاپس رکتوم از نظر شایع بودن

این بیماری از نظر میان شایع بودن به هیچ عنوان نمی تواند با سایر بیماری های مقعدی از جمله بواسیر و فیشر رقابت کند و این نکته مثبتش است.

شاید برایتان سوال باشد که چه افرادی بیشتر دچار پرولاپس می شوند؟ در جواب باید بگوییم که افراد مسن و همچنین خانم ها در دوران یائسگی بیشترین موارد ابتلا را تشکیل می دهند.

اما این بدان معنا نیست که شما نباید کاری انجام دهید و باید بدانید که حتی نوزادان تازه متولد شده و هم در خطر ابتلا قرار دارند.

اما قبل از هر کاری و شروع درمان های مختلف بهتر است برای معاینه نزد پزشک متخصص بروید تا با انجام معاینه جسمی و آزمایشات مختلف بتواند یک روش درمان برایتان تجویز کند.

چه تفاوتی بین بواسیر و پرولاپس رکتوم وجود دارد

بسیاری از افراد این دو بیماری را با یکدیگر اشتباه می گیرند و تصور می کنند که می توان برای هر دو از یک روش درمان استفاده کرد.

اما بهتر است بدانید که بواسیر در نتیجه ایجاد فشار بر رگ های اطراف مقعد به وجود می آید و ظاهری متفاوت با پرولاپس دارد و می توان گفت که سختی بیشتری دارد.

برای مثال شما در بواسیر داخلی خونریزی شدیدی خواهید داشت حال اینکه پرولاپس معمولا با خونریزی همراه نیست.

البته از نظر بیرون زدگی شباهت بسیار زیادی به هم دارند و افراد عادی معمولا متوجه آن نمی شوند.

دلایل ابتلا به پرولاپس

همانطور که همیشه گفته می شود دلایل ابتلا به بیماری های مقعدی بسیار متفاوت هستند و هیچوقت یک دلیل خاص ندارند و این قانون برای رکتوم هم صدق می کند.

به همین خاطر ما هم تمام مواردی که ممکن است باعث بروز این بیماری شوند را برای شما آورده ایم :

یبوست و اسهال که همیشه جزو موارد اصلی بیماری های مقعدی بوده اند و هستند.

شما می بایست از روش های خانگی مانند دمنوش و خوردن سبزیجات و همچنین روش های دارویی برای درمان این بیماری ها کمک بگیرید.
سعی کنید حداقل تا ۱ ساعت بعد از خوردن غذا به هیچ عنوان کارهای سنگین یا سریع انجام ندهید که این موارد می توانند در فعالیت روده بزرگ و سایر اندام های دستگاه گوارش مشکل ایجاد کنند.

همینطور که سن بالاتر می رود قدرت عضلات مختلف ناحیه رکتوم کمتر شده و باعث ایجاد افتادگی خواهد شد.

به همین خاطر است که می گوییم هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش سبک داشته باشید تا عضلات مستحکم بمانند.

اگر در گذشته جراحی در ناحیه مقعد داشته اید,باید بیشتر از بقیه افراد مراقبت کنید تا مبادا دچار پرولاپس شوید.

گاهی مواقع اعصاب ناحیه رکتوم در اثر ضربه یا بیماری های مختلف تضعیف می شوند و به همین خاطر دیگر آنطور که باید عضلات را منقض نمی کنند که همین مشکلات باعث ایجاد پرولاپس رکتوم خواهد شد.

آخرین عوامل تاثیر گذار را می توانیم بیماری های دیگر از جمله فیبروز کیستیک، دیابت و هیسترکتومی بدانیم که در کشورهای خارجی بسیار شایع هستند.

پرولاپس رکتوم چه علائمی دارد؟

اغلب بیماری های مقعدی علائم شبیه به هم دارند و تشخیص اینکه فرد به کدام یک مبتلا شده است، برای یک فرد عادی کار به نسبت سختی به حساب می آید.

اما به طور کلی در پرولاپس رکتوم یک بافت قرمز رنگ از ناحیه مقعدی بیرون می زند که این می تواند همیشگی یا در هنگام دفع اتفاق بی‌افتد بسیاری از افراد تصور می کنند که این بیماری خود به خود از بین می رود و به همین خاطر برای درمانش انجام نمی دهند.

اما باید بدانید که همیشه اینطور نیست و اگر از نوع شدید شود درد به نسبت زیادی خواهد داشت و شما را در انجام کارهای روزانه دچار دردسر می کند که البته گاهی مواقع بافتی که از مقعد بیرون می زند باید با دست به داخل برگردانید.

از دیگر علائم و نشانه های بیماری می توانیم به بیرون آمدن یک سری مایعات چرکی یا خون اشاره کنیم که به آرامی سرازیر می شوند.

همچنین گاهی مواقع فرد گرفتار بی اختیاری مدفوع می شود که به احتمال زیاد,اسفنکتر داخلی دچار آسیب شده است.

از دیگر علائم و نشانه های بیماری می توانیم به بیرون آمدن یک سری مایعات چرکی یا خون اشاره کنیم که به آرامی سرازیر می شوند.

همچنین گاهی مواقع فرد گرفتار بی اختیاری مدفوع می شود که به احتمال زیاد اسفنکتر داخلی دچار آسیب شده است.

چطور این بیماری را تشخیص دهیم؟

دقت داشته باشید که در هیچکدام از بیماری های دنیا,شما نباید خودتان تشخیص دهید و به سراغ روش های درمان بروید!

چرا که این کار می تواند ضربه بزرگی به سلامتی شما بزند و اگر اشتباه تشخیص بدهید و داروی اشتباهی هم مصرف کنید عواقب بدی در انتظارتان خواهد بود.

به همین دلیل است که همیشه می گوییم نزد پزشک بروید تا با بررسی بیماری و عمل های قبلی و معاینه جسمی بتواند بهترین مشاوره را به شما بدهد.

اما ساده ترین راه تشخیص همان بی اختیاری مدفوع و خونریزی می باشد که در بسیاری از بیماران دیده می شوند.

البته در بعضی مواقع ممکن است نتوان با معاینه جسمی تشخیص درستی داد و به همین دلیل پزشک شما را برای انجام یک سری آزمایشات می فرستد و این آزمایشات کاملا بستگی به شرایط شما دارد.

روش های درمان پرولاپس رکتوم

برای درمان این بیماری شما می توانید از روش های مختلف خانگی، دارویی و جراحی استفاده کنید که در حال حاضر بهترین و کم خطرترین روش استفاده از لیزر می باشد که در طول آن شما هیچگونه درد و خونریزی نخواهید داشت.

اما ما در ابتدا روش های خانگی و دارویی را به شما عزیزان خواهیم گفت تا شاید توانستند بیماری را از بین ببرند.

درمان خانگی پرولاپس رکتوم

در حال حاضر روش قطعی خانگی برای درمان این بیماری وجود ندارد و می توانید با رعایت یک سری نکات از افزایش شدتش جلوگیری کنید.

برای مثال می توانید مقدار مصرف فیبر را افزایش دهید تا هم دستگاه گوارش بتواند به خوبی عمل کند و هم به بیماری های دیگر از جمله یبوست و اسهال دچار نشوید.

نکته بعدی این است که هر روز مقدار کمی روغن زیتون در برنامه غذایی خود قرار دهید که این کار می تواند اثر زیادی بر دفع داشته باشد و بیمار درد نکشد.

به طور کلی اغلب روغن های گیاهی می توانند برای بدن در این شرایط بیماری مفید باشند و هر چقدر بیشتر مصرف کنید بهتر است.

درمان پرولاپس رکتوم با دارو

بسیاری از افراد در اولین ملاقات این سوال را از ما می پرسند که آیا روش دارویی برای درمان این بیماری وجود دارد یا نه؟

در جواب باید بگوییم که در حال حاظر هیچ روش یا داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد و به همین دلیل ما هم در این مقاله به هیچکدام از آنها اشاره نخواهیم کرد.

چرا که این کار نیاز به معاینه و دیدن شرایط بیمار دارد و نمی توان از راه دور چیزی تجویز کرد.

بهترین درمان لیزر

همانطور که گفته شد اگر به دنبال یک روش درمانی سریع و بدون درد هستید که دیگر هیچ اثری از بیماری در بدنتان نماند پیشنهاد ما استفاده از لیزر می باشد که به تازگی ابداع شده و هزینه بسیار کمتری نسبت به جراحی سنتی دارد.

مزیت های لیزر پرولاپپس رکتوم
  • در طول عمل لیزر به هیچ عنوان بیمار درد یا خونریزی نخواهد داشت.
  • برای انجام این کار معمولا از داروی بی حسی استفاده می شود و به همین خاطر کسانی که نسبت به داروهای بیهوشی حساسیت دارند هم می توانند لیزر کنند.
  • کل کار حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه طول خواهید کشید و بعد از ان می توانید به زندگی عادی خود برگردید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب