چه کارهایی بعد از جراحی هموروئید انجام دهیم؟

بعد از جراحی هموروئید

یکی از روش های درمان بیماری هموروئید انجام عمل جراحی بدون درد و خونریزی است که در کلینیک های مدرن استفاده از این روش توصیه می شود. در این روش بیمار در کمتر از چند دقیقه با استفاده از لیزر بهبود پیدا کرده و برای همیشه درمان می شود. اما همانطور که می دانید هر عمل جراحی برای هر شخصی ممکن نیست یکسان تمام شود و احتمال بروز آسیب یا دردهای پیش بینی نشده زیاد است. به همین جهت در این مقاله سعی کرده ایم تا کارهایی که بعد از عمل جراحی بیماری هموروئید نیاز است انجام دهید را مطرح کنیم پس با ما همراه باشید.

استفاده از مسکن های آرام کننده درد

در صورت نیاز اگر درد همچنان ادامه داشت می بایست هر سه تا چهار ساعت از داروی ضد درد یا مسکن هایی که پزشک برای شما تجویز خواهد کرد استفاده کنید.
در صورت لزوم هر دو تا چهار ساعت یک بار کرم نرم کننده را به درصد مشخصی به مقعد (داخل و خارج) خود بمالید. کرم های نرم کننده بسیار زیاد و متداول هستند می توانید از پزشکتان درخواست کنید تا یکی برای شما تجویز کرده و یا در صورت تمایل از خود فروشنده داروخانه یا فروشگاه لوازم بهداشتی سوال کنید و بهترین آن را خریداری کنید .
روزانه یک حمام اب گرم بگیرید و حداقل ۲۰ دقیقه سه بار در روز بدن خود را خیس کنید . یعنی می توانید زیر دوش آب گرم رفته و بعد از ده دقیقه از حمام خارج شوید و سپس این کار را تا ۳ بار در بازه زمانی مختلف انجام دهید . اگر تعداد آن برای شما زیاد است می توانید داخل حمام استراحت کنید . استحمام بهترین روش برای کاهش درد بعد از عمل جراحی است که بسیاری از پزشکان بیماری های نشیمنگاهی آنرا توصیه می کنند .

مسکن ها می توانند درد را تا مدت ها کاهش دهند.

البته روش های کنترل درد بسیار زیاد هستند از جمله استفاده از حوله های گرم یا لباس های خاص و همچنین مصرف مواد غذایی فیبر دار و غیره … همچنین انتظار می رود درد در حدود هفت تا ۱۴ روز پس از جراحی بهتر شود.

مراقبت از ناحیه مقعد پس از عمل جراحی هموروئید

بعد از عمل جراحی ناحیه عمل شده یا همان مقعد نیز نیاز به مراقبت دارد . از جمله مراقبت ها مواردی هستند که درست یک روز بعد از عمل جراحی باید آنها را بدانید :

صبح روز بعد از جراحی هموروئید خود پانسمان را خارج کرده و سپس خود را درون یک وان پر از اب گرم قرار دهید تا بعد از باز شدن پانسمان در صورت احساس ناراحتی درد آن کاهش یابد .

هفت تا ۱۰ روز اول بعد از هر حمام گرم کرم سیلوادن را روی مقعد خود قرار دهید.

پس از استحمام ، ناجیه مقعد خود را کامل خشک کنید و یا حتی از سشوار استفاده کنید تا مطمئن شوید به طور کامل خشک شده است و سپس لباس خود را بپوشید .

بعد از هر بار اجابت مزاج ، محل را به آرامی با آب گرم شستشو دهید . دقت داشته باشید که این کار باید بسیار آهسته تر و آرامتر از دفعات قبل از عمل جراحی صورت گیرد تا از بروز مشکل جدیدتر جلوگیری شود.

اگر به شما گفته شده که یک گاز مرطوب را در زخم قرار دهید ، این کار را چند بار در روز انجام دهید. گاز را به داخل زخم فرو کنید تا تمام سطوح را بپوشاند.

مراقبت از روده راست

توجه داشته باشید که استفاده از دارو یا پماد ضد درد می تواند به تنهایی باعث یبوست شود و دفع مدفوع سختتر و دردآور تر شود . پس لذا تا زمانی که داروی ضد درد مصرف می کنید از نرم کننده مدفوع استفاده کنید. این داروها بیشتر به صورت مالیدنی هستند و از تمامی داروخانه ها یا فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی می توانید آنها را خریداری کنید .
طبق دستورالعمل دکتر ، از یک مکمل فیبردار یا سبزیجات استفاده کنید . حتماً روزانه شش تا هشت لیوان آب یا سایر نوشیدنی های غیر کافئین دار بنوشید. آب بهترین نوشیدنی است که همیشه باید کنارتان باشید . پیشنهاد می شود حتی هنگامی که تشنه نیستند یک قلب کوچک آب بخورید .

نوشیدن آب بعد از عمل جراحی

نوشیدن آب زیاد بعد از عمل جراحی هموروئید بسیار پیشنهاد می شود

سعی کنید نوع خوابیدن خود را یکسان نکنید و گاهی به پهلو گاهی به پشت یا دمر بخوابید تا به قسمت خاصی از بدن در تمام طول شبانه روز فشار زیادی وارد نشود .
اگر دو روز بدون دفع مدفوع گذشت ، یک قاشق غذاخوری شیر معمولی (۳۰ میلی لیتر) مصرف کنید و اگر هنوز مدغوع را به درستی دفع نکرده اید ، در هشت ساعت آینده این کار را تکرار کنید. اگر بعد از سه روز هنوز نتیجه ای نگرفتید ، چهار قرص دولکولاکس را همزمان به هم بخورید . اگر این کار در طی ۱۲ ساعت جواب نداد ، با جراح خود تماس بگیرید. چرا که میتواند مورد جدی باشید که نیاز به بررسی دکترتان دارد که البته جای هیچ گونه نگرانی نیست .

خون ریزی های بعد از عمل جراحی

با هر بار اجابت مزاج مقداری خونریزی پیش بینی می شود که کاملا طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست . اگر خونریزی در عرض یک ساعت پس از مدفوع متوقف نشد یا اگر با گذشت زمان میزان خونریزی بیشتر شده یا در حال عبور لخته خون هستید ، با جراح خود تماس بگیرید.همچنین تا زمان بند نیامدن خون حتما از پارچه تمیز برای جلوگیری از خونریزی استفاده کنید و محل نشستن خود را طوری تنظیم کنید تا نرم باشد .

ادرار کردن بعد از عمل هموروئید

ممکن است دفع ادرار بعد از جراحی هموروئید دشوار باشد. ممکن است برای خروج ادرار فشار بیشتری بیاورید که این به ناحیه ای که عمل شده آسیب نمی رساند. اگر قادر به دفع ادرار نیستید ، سعی کنید بنشینید (آقایان) یا در وان گرم ادرار کنید. اگر ۱۲ ساعت پس از جراحی هنوز قادر به ادرار کردن نیستید ، به بخش اورژانس بروید. ممکن است لازم باشد ابزاری را در مثانه شما قرار دهند تا تخلیه شود.

بعد از عمل جراحی فعالیت های روزانه چگونه باید باشد؟

بعد از انجام هر عمل جراحی بدن نیاز دارد که استراحت بیشتری به آن بدهید تا به حالت طبیعی و اولیه خود باز گردد . بدیهی است که در این حالت که اصطلاحا به آن ریکاوری گفته می شود شخص عمل کننده تا چند مدتی قادر نیست که هر کاری را انجام دهد . به طور مثال هر بار بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ننشینید. بهتر است جایی که می نشینید بسیار نرم باشد . پیشنهاد می شود روی بالش بنشینید اما از نشستن روی مبل یا حلقه های لاستیکی نرم یا “بالشتک هایی شبیه دونات” پرهیز کنید.
هنگام مصرف داروهای ضد درد از رانندگی در ماشین خودداری کنید. چرا که ممکن است چند دقیقه تا چند ساعتی گیجی یا خواب آلودگی برایتان داشته باشد .
روند درمان بیماری ممکن است از چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد ، بنابراین هرگاه که احساس کردید می توانید به کار و فعالیت های روزانه خود برگردید بهتر است قبل از آن یکبار با پزشک خود مشورت کنید چرا که شاید نیاز باشد دستور العمل هایی جدیدتری یا محدودیت های دیگری را برایتان لحاظ کنید.

بعد از جراحی هموروئید

عنوان مقاله ای بود که باهم بررسی کردیم.

برای شما سلامتی همیشگی را آرزومندیم.

خدمات درمانی کلینیک هیلینگ کولورکتال

پشتیبانی 24 ساعته و کاملا رایگان

تماس 1 : 02188065942

تماس 2 : 02188216340

تماس بر خط : 09120997132

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب