درمان هموروئید با روش های سنتی و مدرن

چقدر درباره بیماری بواسیر می دانید ؟

بواسیر یک بیماری مقعدی است که به صورت داخلی (پنهان) و به صورت خارجی (بیرون از سطح پوست ) به وجود می آید و غالبا همراه با درد است . البته این درد همیشگی نیست و گاهی به خاطر برخی مسائل از جمله هنگام اجابت مزاج یا نوع نشستن و برخاستن به وجود می اید. بیماری بواسیر طبق آمار داده شده در سالهای اخیر به طور مساوی در بین آقایان و خانمها شایع است و تقریبا با درصد کمی از هر چهار نفر بزرگسال آقا یا خانم یک نفر به این بیماری دچار می شود. این بیماری با استفاده از روش های سنتی و مدرن قابل درمان است .

شما هم به بواسیر دچار شده اید ؟

اینکه از کجا بدانیم ما هم به این بیماری دچار شده ایم یا خیر ابتدا باید علائم آن را با هم بررسی کنیم . همینجا باید این موضوع را در نظر بگیریم که بیماری بواسیر ممکن است در شکل های مختلفی به غیر موارد زیر خودش را نشان دهد . بنابراین تا کامل مطمئن شدن هر کدام از موارد گفته شده در زیر هیچگونه استرس و نگرانی را به خود راه ندهید و کماکان این موضوع را در نظر داشته باشید که بواسیر یک بیماری قابل درمان است و جای هیچ نگرانی برای ترسیدن یا تشدید درد بیشتر نیست . اما این علائم کدام ها هستند ؟

علائم بیماری بواسیر کدامند و آیا شما هم بواسیر دارید ؟

فراموش نکنید که اکثر مراجعه کنندگان به کلینیک ما دارای بواسیر خارجی هستند . بواسیر خارجی یعنی اینکه علائم آن بیرونی و قابل شهود است . بدون شک اگر کسی بواسیر داخلی گرفته باشد نیاز به آندوسکوپی یا سایر روش هایی است که ممکن است حتی در جلسه اول پزشک متوجه آن نشود . اما وقتی بیماری به سطح بیرونی پوست برسد در یک نگاه به راحتی قابل نشخیص است .

لازم به ذکر است روش آندوسکوپی یا آنوسکوپی به این شکل است که یک لوله دوربین دار که برای موارد جراحی پزشکی کاربرد دارد را درون مقعد شما می کنند و پس ار بررسی کردن نوع و درجه بیماری مقعدی شما را مشخص می کنند . این روش بیشتر در مواردی نادر است که دکتر قادر به تشخیص دقیق آن نبوده باشد.

چطور در نگاه اول بفهمیم بواسیر داریم ؟

سوالاتی که باید از خود بپرسید تا مطمئن شوید به این بیماری دچار شده اید یا خیر ؟

۱. آیا سطح متورم یا بیرون زده در قسمت ناحیه مقعد خود احساس می کنید ؟

اگر خیر که سوال بعدی را از خودتان بپرسید ولی اگر بله باید بررسی ابتدا شود حجم آن چه میزان است . مثلا احساس یک جوش بزرگ را به پای بیماری بواسیر نزنید و مطئن شوید حجم آن بزرگ و غیر طبیعی است . همچنین اگر هیچ تورمی وجود ندارد سوال سوم را مطالعه کتید و در غیر این صورت حال اگر هنوز جوابتان بله است سوال بعدی را جواب بدهید.

۲. آیا در هنگام اجابت مزاج خونریزی دارید ؟

اگر خیر که سوال بعدی را بپرسید ولی اگر بله تا به اینجا ممکن است شما دچار بواسیر شده باشید و سوال بعدی بیمار بودن شما را مشخص می کند.

۳. آیا در ناحیه مقعدتان همیشه سوزش ، خارش و درد دارید ؟

اگر جوابتان خیر بود پس یقینا شما به این بیماری دچار نشده اید و خوشبختانه علائم اصلی آن را ندارید باز با این حال بهتر است یکبار دیگر موارد گفته شده را بررسی کرده تا مطمئن شوید .

ولی اگر برای سوال سوم هم پاسختان بله بود به احتمال زیاد به یک بیماری مقعدی دچار شده اید که تشخیص نهایی اینکه دقیقا بواسیر است یا خیر بر عهده دکتر است . ولی اگر بواسیر باشد شما به بواسیر خارجی دچار شده اید . حتما در اسرع وقت به یک پزشک متخصص بیماری های آنورکتال مراجعه کنید تا به طور کامل و دقیق شما را ویزیت کند.

همچنین برای کسانی که در بین سوالات مورد اول را ندارند سوالات زیر را از خودشان بپرسند :

۱. ایا در هنگام اجابت مزاج مدفوع باریک از مقعدتان خارج می شود ؟

اگر خیر که سوال بعدی را از خودتان بپرسید ولی اگر جوابتان بله است بررسی کنید که آیا همیشه اینگونه است یا در برخی از موارد . همچنین باید بررسی شود که همراه با مدفوع دردی را احساس می کنید یا خیر . پاسخ مثبت به این سوال نیاز به دقت بیشتری دارد و در نهایت سوال بعدی مشخص می کند که آیا به این بیماری دچار شده اید یا خیر ؟

۲. آیا در نشستن یا برخاستن دچار مشکل یا سوزش در ناحیه مقعدتان هستید ؟ همچنین دردی بوده که در قسمت زیر ناف خود احساس کرده باشید ؟

اگر خیر که یک سوال دیگر باقی مانده است که آن را هم بخوانید ولی اگر پاسختان مثبت است بهتر است برای اطمینان بیشتر سوال بعدی را هم جواب بدهید .

۳. آیا در هنگام دفع مدفوع فشار زیاد می آورید ؟ در گذشته چطور ؟

منظور از آوردید مربوط به زمان حال است یعنی اینکه اخرین باری که به توالت رفته اید فشار زیادی آوردید و منظور از پرسش بعدی آن هم این است که در کل اینطوری بوده اید یا خیر ؟ مثلا هر بار که به توالت می روید فشار زیادی را متحمل دفع مدفوع خود می شوید ؟

اگر پاسخ ها به سوالات مثبت بود به احتمال زیاد شما به بیماری بواسیر داخلی دچار شده اید که هنوز خود را به طور مشهود نشان نداده است . همچنین اگر به پاسخ به برخی از سوالات شک دارید :: این احتمال هم هست که دوران نزدیک به این بیمار شدن را طی می کنید . یعنی این بیماری هنوز تشدید نشده و چه نوع داخلی و خارجی آن هنوز در شما پدیدار نیست . اما بدون اینکه هیچ گونه استرسی به خود راه دادن علائم و سوالات پرسیده شده را در یک الی ۲ هفته آینده باز هم بررسی کنید . اگر کماکان مطمئن نشده اید که بیمار هستید یا خیر بهتر است در اسرع وقت به اولین پزشک متخصص بیماری های آنورکتال مراجعه کنید.

بیماری بواسیر داخلی و خارجی چگونه اند ؟

به طور کلی بواسیر داخلی زیر پوست است و هنوز از قسمت مقعد شخص بیمار بیرون نزده است.

و بواسیر خارجی قسمت قابل دیدنی است که به شکل یک تورم از قسمت مقعد بیرون زده است.

علائم بواسیر داخلی

بواسیر داخلی یکی از انواع بواسیر است که رایج ترین علائم آن موارد زیر است :

۱. سوزش و خارش در ناحیه مقعد : احساس سوزش و خارش ناحیه مقعد طبیعی نیست . اگر غیر از زمان اجابت مزاج آن را احساس کردید که دیگر اصلا طبیعی نیست چرا که مخصوصا سوزش ناشی از عملکرد ناصحیح اطراف ناحیه مقعد است که می تواند علائم بروز بواسیر داخلی باشد .

۲. خونریزی : شاید هیچ چیزی را در سطح پوست مقعدتان مشاهده نکنید اما در هنگام دفع مدفوع خونریزی داشته باشید که یکی دیگر از علائم بواسیر داخلی است .

۳. سختی و فشار در دفع مدفوع : یکی از واضح ترین مواردی است که نشان می دهد شخص به بیماری بواسیر داخلی دچار شده است . در این حالت فشار زیادی می آورید و در عین حال مدفوع باریک و غیر طبیعی به نظر می رسد . بواسیر داخلی چون از درون مسدود شده به همین خاطر به راحتی اجازه خروج مواد زائد را به درستی نمی دهد و در نتیجه علائم بواسیر را همراه دارد .

علائم بواسیر خارجی

علائم بواسیر خارجی نیز مانند بواسیر داخلی می باشد با این حال که در یک سری از موارد متفاوت است . مثلا در بواسیر داخلی تورم و یا هیچ گونه علائم قابل شهودی به جز خونریزی دیده نمی شود ولی در بواسیر خارجی شما یک توده بیرون زده از مقعد را مشاهده می کنید که در واقع رگی است که بر اثر فشار روده به اطراف مقعد باعث به وحود آمدن آن شده است .

همچنین موارد زیر از دیگر سایر علائم نوع خارجی بواسیر است :

  1. خونریزی شدید حتی در حالت های عادی و سرپایی
  2. اسهال و استفراغ
  3. بی حالی و آرام و قرار نداشتن مخصوصا زمان نزدیک به احساس برای رفتن به توالت
  4. فشار آوردن زیر هنگام دفع مدفوع و بیش از حد ماندن در توالت
  5. احساس تشنگی زیاد
  6. راحت نخوابیدن و زیاد تمایل به خم شدن یا خمیده راه رفتن

چرا به بیماری بواسیر دچار می شویم ؟ و ایا در بزرگسالان شایع تر است ؟

حال که با علائم و خود بیماری بواسیر آشنا شدیم بد نیست بدانیم دلیل بروز این بیماری چیست .بسیاری از افراد تصور می کنند بواسیر یک بیماریی است که خواه یا ناخواه به سراغشان می آید و ربطی به چگونه زندگی کردن و چه چیزی خوردن ندارد . اینکه این بیماری فقط در بزرگسالان باشد هم شایع است.

البته بدیهی است هرچه سن بالاتر برود به دلیل اختلال هواس ممکن است ادمها دیر به دیر سراغ اجابت مزاجشان بروند و در نهایت باعث سفت شدن مدفوع شود . این سفت شدن در نهایت منجر به فشار بیشتر و در نهایت بیماری بواسیر را در پی دارد . پس بزرگسالی بی ربط به بیمار شدن ندارد . از طرفی هم لازم است بدانیم زیاد نشستن هم می تواند یکی دیگر از علل آن باشد که افراد بزرگسال به خاطر زود خسته شدن آن را بیشتر تجربه می کنند.

اما به طور طبیعی چرا به این بیماری دچار می شویم ؟

موارد رایجی که باعث می شود افراد به این بیماری دچار شوند را مطرح کرده ایم :

  1. کم خوردن مواد غذایی که فیبر در آنها بسیار زیاد است مانند سبزیجات وغیره …
  2. ورزش نکردن یا نداشتن تحرک جسمی به اندازه کافی می تواند باعث بروز این بیماری باشد . کم تحرکی باعث می شود که مواد درون شکم و بعد از ان درون مقعد حرکت نکنند و ایستا ماندن آنها در نهایت باعث مسدودیت در بدن می شود .
  3. هرچه جسمتان را به صندلی زنجیر کنید احتمال گرفتار شدن به بواسیر برای شما زیاد است که باید مراقب باشید.
  4. هرچقدر مایعات کمتر بنوشید خطر ابتلا به بواسیر در شما بیشتر است . کم ابی بدن بزرگترین معضل برای به وجود آمدن بیماری های جدید است .
  5. استرس و نگرانی باعث ایجاد ترشح موادی در بدن می شود که سیستم کلی آن را برای مدتی مختل می کند . استرس بزرگترین دشمن سلامتی انسان است که کاملا قابل مدیریت است . با چند تغییر جزئی استرس را از خود دور کنید تا خطر ابتلا به بواسیر در شما کاهش پیدا کند.
  6. چاقی بیش از حد می تواند یکی دیگر از دلایل برور به این بیماری باشد . هرچقدر پرخوری کنید و چربی بیشتر به بدنتان اضافه کنید ممکن است در آینده نه چندان دوری خطر مبتلا شدن به بواسیر را در خود افزایش دهید . رژیم غذایی مناسب و هوای تازه به بهبود عملکرد سلامتی و هضم غذای شما مفید خواهد بود .
  7. بعضا بسیاری علاقه دارند زمان توالت خود را طولانی کنند . به همین منظور زیاد می نشینند . همینطور کم نشستن و سریع مدفوع کردن هم مضرر است . به همین جهت هرچقدر زیاد بنشینید و بدن را در حالت دفع قرار بدهید به همان میزان مضر خواهد بود که در حالت کم نشستن باشید . زمانی که کم بنشینید ممکن است تمام مواد زائد را دفع نکنید و این در دراز مدت باعث ابتلا به بیماری بواسیر می گردد .
  8. در برخی موارد زایمان کردن نیز می توانید خطر ابتلا به بواسیر را شدت بخشد . زنانی که زایمان کرده اند و یا در زایمان آنها خیلی سخت و نفس گیر بوده است امکان مبتلا شدن را دارند .

مراجعه به کلینیک بیماری های آنورکتال برای درمان بواسیر

یکی از کارهایی که در اولین فرصت باید انجام بدهید این است که برای اطمینان خاطر و ارامش خودتان به یک مرکز کلینیک درمان بیماری های نشیمنگاهی یا آنورکتال مراجعه کنید . بدون شک تشخیص پزشک متخصص بسیار دقیق تر و درست تر از تشخیص خودتان است . و با ابهام و شک و شبه برچسب بیمار بودن را تا مطمئن نشدن نهایی روی خودتان نزنید .

پزشکان متخصص اینگونه بیماری ها با پرسش ها و دست زدن به نقاطی از بدنتان بهتر متوجه می شوند که بیماری شما چیست و بهترین روش درمانی را برای آن در نظر می گیرند . به طور مثال ممکن است بیماری بواسیر شما با چند قرص و دارو درمان شود و نیازی به عمل جراحی هم نداشته باشد و یا در عین حال بیماری شما آنقدر وخیم باشد که جراحی شما را برای فردای روز ویزیت تعیین کند . بنابراین تا مادامی که حضورا به ملاقات دکتر نرفته اید نمی توان دقیقا فهمید که چه چیزی در انتظارتان است .

داروهای بواسیر از کجا آمدند ؟

بسیاری از کتب های قدیمی درباره بیماری هایی که از ناحیه مقعد آزار دهنده هستند صحبت کرده اند . اکثر آنها نه به اسم بواسیر بلکه به اسم بیماری های مقعدی صحبت شده بیماری که با التهاب دردناکی که اکنون به عنوان بواسیر می شناسیم . درمان بواسیر با دارو قابل بهبود است و هم آن را به صورت سنتی و خانگی و هم به صورت مدرن با لیزر می توان خوب کرد و همانند گذشته تنها اکتفا به چند داروی گیاهی یا اصلاح نوع نشستن و برخواستن نیست. یقینا علم در چند قرن اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته و بدیهی است از یکسال پیش تا کنون بخواهیم بدانیم چه داروهای جدیدی برای درمان بواسیر ساخته شده اند و یا چه روش های جدیدی برای بهبود آن موثر از روش های قدیمی تر هستند.

بیماری بواسیر یک بیماری مقعدی است که از هر ۴ بزرگسال ۱ نفر در طول زندگی خود با آن مواجه می شود و پس از مدت زمانی به یک معضل در سبک زندگی شخص بیماری شده تبدیل می شود که با درد و خونریی همراه است. این بیماری به راحتی با استفاده از روش های مدرن و سنتی قابل درمان است.

داروهای درمان بیماری بواسیر کدامند ؟

بهبود بیماری بواسیر به تنهایی با دارو میسر نمی شود مگر اینکه شدت آن به قدری کم باشد که نیازی به سایر روش ها نباشد . چرا که قرص و دارو تنها نقش ارام کنندهی درد را دارند نه درمان !

هیچ دارویی را بدون دستور دکتر مصرف نکنید حتی اگر از استفاده آن مطمئن هستید بهتر است است پزشک آن را برای شما تجویز کند . حال ممکن است دارو های تجویز شده زمان زیادی را ببرند تا درمان شما انجام شود . در این صورت می توانید از دارو های بی حسی مانند هیدروکورتیزون و پراموکسین استفاده کنید . در مواقع حساسی که درد زیاد است این دارو ها می توانند به کنترل و کاهش شدت درد شما کمک کنند.

درمان هموروئید با روش های سنتی و مدرن

یکی از بهترین و سریع ترین روش هایی که شما را در کمتر از یک ساعت از بیماری بواسیر نجات می دهد درمان با استفاده از جراحی است.

در این روش با استفاده از جراحی قسمت بیرون زده از ناحیه مقعد را جدا کرده و کمتر از چند ساعت وضعیت شما به حالت عادی و طبیعی خود باز می گردد . در این روش جراحی توسط لیزر انجام می شود و بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی کند . دلیل مدرن بودن آن هم به همین علت است چرا که در گذشته این جراحی با چاقو و ابزارهای تیز پزشکی انجام می شد اما با پیشرفت علم اکنون با استفاده از لیزر به سادگی بیمار در کمتر از یک ساعت از شر بیماری خود راحت می شود.

البته مهمتر از خود عمل جراحی مواردی است که باید پس از عمل به آنها توجه داشته باشید که روند بهبودی بیماری تکمیل گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب