بواسیر داخلی چیست و درمان آن چگونه انجام است؟

هموروئید داخلی و خارجی را می توانیم به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی در نظر داشته باشیم که معمولا سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر را مبتلا می کنند و به همین دلیل افراد زیادی هستند که این مشکل را دارند.

البته ارقام بیماران بسیار بیشتر از این بوده و درصد زیادی از آنها حتی متوجه بیماری خود نمی شوند یا بیماری بعد از مدتی از بین می رود.

اما ما در این مقاله می خواهیم روش های درمان بواسیر داخلی را بررسی کنیم و ببینیم که به غیر از لیزر و جراحی سنتی, دیگر چه کارهایی می توان انجام داد و آیا آنها می توانند جایگزین تکنولوژی شوند؟ پس تا انتها همراهمان باشید!

خب قبل از اینکه بخواهیم شروع کنیم، بهتر است شما با خود بیماری و اینکه به چه دلایلی به وجود می آید، آشنا شوید.

البته این موضوع را در ابتدا به شما بگوییم که که قبل از اینکه هر روش درمانی را امتحان کنید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

بواسیر داخلی و خارجی

بواسیر داخلی و خارجی هر دو به دلایل خاصی ایجاد می شوند و اینطور نیست که اگر یک سری کارها را انجام دهید دچار بواسیر داخلی و اگر یک سری دیگر را انجام دهید، دچار بواسیر خارجی شوید! به همین خاطر روش های درمان یکسانی هم برای آنها استفاده خواهد شد.

به طور کلی بواسیر یا هموروئید به نوعی از بیماری مقعدی گفته می شود که رگ های اطراف مقعد و ناحیه تحتانی بدن دچار التهاب و تورم شدید شده و همین موضوع باعث ایجاد یک سری بافت های زائد می شود.

این بافت های اضافه اگر در داخل مقعد تشکیل شوند به آن هموروئید داخلی و اگر خارج تشکیل شوند، هموروئید خارجی می‌گویند.

مزیت هموروئید این است که در اکثر مواقع نمی تواند باعث ایجاد بیماری های شدیدتر در بدن شود.

البته همین موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد از درمان آن سر باز بزنند و تصور کنند که می توانند به زندگی عادی خود با همان شرایط ادامه دهند.

روش های درمان بواسیر داخلی

برای درمان بواسیر داخلی شما می توانید از روش های مختلف خانگی، دارویی ، جراحی و لیزر استفاده کنید که در حال حاظر بهترین روش لیزر است.

درمان بواسیر داخلی با روش های خانگی

افراد زیادی هستند که هر روز به پشتیبانی سایت پیام می دهند که با دارو و روش های خانگی این بیماری را از بین برده بودند، اما بعد از مدتی دوباره بیماری بازگشته است.

دقت داشته باشید که این مشکل برای هر کسی ممکن است پیش بیاید و به همین خاطر است که ما هیچوقت استفاده از این راه را پیشنهاد نمی کنیم و اگر هم بکنیم، تمام کم و کاستی ها بر عهده خود بیمار خواهد بود.

چرا که روش های خانگی و مواد غذایی تنها می توانند بیماری را کنترل یا از شدت آن بکاهند.

بافت زائد ایجاد شده به هیچ عنوان نمی تواند بدون لیزر یا تیغ جراحی از بین برود و بهتر است اگر در مرحله شدیدی هستید، سریعا نزد پزشک بروید.

درمان بواسیر با لیزر

در حال حاظر بهترین و بی خطرترین روش درمان بواسیر داخلی و خارجی محسوب می شود که در آن بیمار با حسی موضعی در مدت ۲۰ دقیقه از دست بیماری راحت خواهد شد.نکته دیگر این است که هزینه لیزر نسبت به جراحی سنتی کمتر بوده و احتمال انتقال عفونت به صفر رسیده است.زمانی که جراحی سنتی رواج بسیاری داشت,افراد به دلیل غیر حرفه ای بودن پزشک یا اشتباه انسانی دچار آسیب بافتی اسفنکتر داخلی می شدند و به همین دلیل بی اتیاری مدفوع به سراغ آنها می آمد.

اما امروزه دیگر خبری از این دسته از مشکلات نیست و می توانید با خیالی راحت و بهترین قیم,بیماری خود را برای همیشه از بین ببرید.

همه چیز درباره بواسیر داخلی

همانطور که در چند خط بالاتر هم گفته شد، بواسیر داخلی در داخل ناحیه مقعدی تشکیل شده و نکته منفی این است که معمولا با خونریزی همراه می باشد.

این خونریزی اگر ادامه دار باشد، ممکن است باعث ایجاد کم خونی شدید در افراد کم سال و خانم های عزیز شود و به همین خاطر بهتر است سریعا به دنبال روش درمان باشید.

کم خونی شدید می تواند سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی تضعیف کند و به همین خاطر ممکن است بیماری های جدید سریعا در بدن رشد کنند و مشکل زا شوند.

البته این را بگوییم که روش های خانگی به سختی بر روی این نوع بواسیر تاثیر گذار خواهند بود، چرا که شخص دسترسی کافی به ناحیه مورد نظر را ندارد و به همین خاطر نمی تواند به طور مستقیم با ناحیه هموروئید کاری انجام دهد. ( مانند استعمال کرم و پماد ).

از آن طرف شما دیگر در هنگام بیماری درد نخواهید داشت که دلیلش تعداد کم اعصاب در آن ناحیه می باشد و به همین دلیل گاهی مواقع فرد متوجه حضور بیماری در بدن نمی شود و ممکن است بواسیر شدت بیشتر پیدا کند.

شدت های مختلف هموروئید داخلی

جالب است بدانید که خود بواسیر داخلی به ۴ نوع مختلف تقسیم می شود که هر کدام از آنها شدت های متفاوتی دارند.یکی از اشتباهاتی که افراد زیادی به آن مرتکب می شوند,این است که برای تمام مراحل بواسیر داخلی از روش های منسوخ شده یا خانگی استفاده می کنند و بعد از ۱ هفته متوجه می شوند هیچ تاثیری نداشته و حتی شدت بیماری بیشتر هم شده است,دقت داشته باشید که اگر روش های خانگی در مدت ۳ روز تاثیری نداشتند می بایست سریعا برای لیزر اقدام کنید.خب پس متوجه شدید که برای درمان بواسیر داخلی از نوع شدید و متوسط نمی توانید از روش های درمان خانگی استفاده کنید و اگر هم کارساز باشد,بیماری بعد از مدتی دوباره باز می گردد.

بواسیر داخلی نوع اول

بسیار خفیف بوده و تنها وریدهای مقعدی دچار تورم و التهاب می شوند.در این حالت مقدار خونریزی بسیار اندک بوده و فرد به سختی متوجه حضور بیماری خواهد شد.در این مرحله می توانید با رعایت یک سری نکات و رژیم غذایی,بیماری را از بین ببرید.

بواسیر داخلی نوع دوم

به نسبت مورد اول خونریزی بیشتری خواهید داشت که معمولا به شکل رگه هایی بر روی مدفوع قابل مشاهده است.در این حالت بافت زائد دچار افتادگی از مقعد می شود که در هنگام نشستن یا انجام فعالیت های سنگین دیده خواهد شد.البته جای نگرانی نیست,چرا که بعد از چند دقیقه به جای اول خود باز خواهد گشت.

بواسیر داخلی نوع سوم

به نسبت شدید به حساب می آید و بافت دارای افتادگی به راحتی به مکان اولیه اش باز نخواهد گشت و می بایست این کار را به شکل دستی انجام دهید.اگر در این مرحله به سراغ روش های درمانی نروید,مقدار خونریزی و احتمال عفونت تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و ممکن است باعث ایجاد آبسه مقعدی شود.

بواسیر داخلی نوع چهارم

بدترین و شدیدترین حالت به حساب می آید و هیچ راه درمانی به غیر از لیزر و تیغ جراحی ندارد.البته ما به هیچ وجه جراحی سنتی را که درد و خونریزی زیادی دارد را پپیشنهاد نمی کنیم.همچنین احتمال انتقال عفونت در این مرحله بسیار زیاد بوده و به همین خاطر بهتر است لیزر را انتخاب کنید.

دلایل ایجاد بواسیر داخلی

خب حالا که با خود بیماری و انواع آن اشنا شده اید, بهتر است نگاهی هم به دلایل به وجود آورنده بیماری و اینکه چه کارهایی باید برای جلوگیری از ابتلا انجام دهید بندازید.

قبلا هم گفتیم که این بیماری یک دلیل خاص ندارد و معمولا چندین عامل مختلف دست به دست هم می دهند تا بواسیر ایجاد شود که به راحتی و با رعایت چندین نکته ساده می توانید آنها را خنثی کنید.

دلایل اصلی ابتلا به بواسیر داخلی

  • ما همیشه این مورد را به بیماران خود توصیه می کنیم که همیشه فیبر را در وعده های غذایی خودشان قرار دهند.
    شما می توانید این ماده را در میوه و سبزیجات مختلف پیدا کنید که کمک زیادی به درست عمل کردن دستگاه گوارش فرد می کند و به همین خاطر دیگر بیماری هایی از قبیل یبوست و اسهال ایجاد نمی شوند.
  • مورد بعدی که می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که تا می توانید از مصرف غذاهای آماده و کنسروی دوری کنید.
    این غذاها با مواد اولیه بی کیفیت و نگهدارنده ها تهیه می شوند که در دراز مدت آسیب زیادی به سیستم بدن وارد می کنند.
  • اگر شما هم برای مدت زیادی یکجا می نشینید باید بدانید که بواسیر در کمین شماست!
    زمانی که فرد زمان طولانی را یکجا می ماند,فشار زیادی به رگ های مقعدی و ناحیه تحتانی بدن وارد می شود که همین موضوع می تواند باعث ایجاد تورم و التهاب در آنها شود و شروع تورم یعنی شروع هموروئید!
  • یبوست و اسهال اگر درمان نشوند می توانند به سرعت بواسیر را به وجود بیاورند.
    اگر دقت کرده باشید زمانی که یبوست دارید، مدفوع به سختی خارج می شود و به همین دلیل فشار زیادی به دیواره مقعد وارد می کند و ممکن است باعث ایجاد بواسیر شود.

بواسیر داخلی چیست؟

عنوان مقاله ای بود که باهم بررسی کردیم.

برای شما سلامتی همیشگی را آرزومندیم.

خدمات درمانی کلینیک هیلینگ کولورکتال

پشتیبانی 24 ساعته و کاملا رایگان

تماس 1 : 02188065942

تماس 2 : 02188216340

تماس بر خط : 09120997132

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب