درمان یبوست در نوزادان

ما در تمام مقالات خود این مورد را گفته ایم که یبوست ربطی به سن یا جنسیت ندارد و هر کسی می تواند به آن مبتلا شود که این مشکل بسیار عادی بوده و با انجام یکسری کارهای به خصوص می توانید به طور کامل آن را از بین ببرید.اما ما در این مقاله می خواهیم روش های درمان یبوست نوزاد را بررسی کنیم و ببینیم که آیا تفاوتی بین افراد بالغ و نوزادان چندین ماهه وجود دارد یا نه.قبل از هر چیزی این مورد را بدانید که بهتر است بلافاصله بعد از متوجه شدن بیماری کودک,او را نزد پزشک ببرید تا به طور کامل معاینه شود (چرا که بدن نوزاد حساس بوده و با بیماری های ضعیف هم دچار مشکل می شود).

قبل از اینکه بخواهیم روش های درمان یبوست در نوزادان را به شما بگوییم,باید کمی با نشانه ها و دلایل به وجود آمدن این بیماری آشنا شوید تا در آینده بتوانید از آن جلوگیری کنید.کسانی که اولین بار است صاحب فرزند می شوند,این تصور را دارند که نوزاد به هیچ عنوان نباید دچار یبوست شود و همیشه می بایست شکمش به درستی کار کند.اما باید بدانید که به هیچ عنوان این طور نیست و معمولا کودکان ۱ تا ۱۲ ماه بین ۱ تا ۵ روز دچارش می شوند و این امر کاملا عادیست.برای مثال نوزادان در هنگام دفع با یبوست گریه می کنند که نشان دهنده دردی است که تحمل کرده و از این رو می توانید به راحتی تشخیص دهید که کودک شما دچار یبوست شده است.

روده نوزادان شیرخوار چطور عمل می کند؟

روده نوزادان شیرخوار چطور عمل می کند؟

نکته این است که نوزادان به طور معمول شیر مادر یا خشک مصرف می کنند که مقدار زیادی پروتئین دارند که بدن افراد بالغ نمی تواند تمام آنها را هضم کند و این قدرت تنها در نوزادان وجود دارد که دلیلش هم وجود باکتری های مفید متعدد در روده آنهاست.هورمونی که باعث افزایش حرکات روده در نوزادان می شود,موتیلین نام دارد که به مقدار زیادی تولید شده و همین باعث شده است که مدفوع کودکان بسیار نرم و سبک باشد.در نظر داشته باشید که نوزادانی که شیر خشک مصرف می کنند,بیشتر در معرض ابتلا به یبوست قرار دارند و از این رو پیشنهاد می شود در صورت توانایی شیر دهی,از این کار دریغ نکنید.اگر مشاهده کردید که مدفوع نوزاد شما سبز است اصلا نگران نباشید! چرا که اثرات مصرف شیر خشک می باشد.

حرکات روده در نوزاد

برخی از خانواده نگران این هستند که نوزاد چند ماهه شان در طول یک هفته تنها یکبار ادرار می کنند یا اینکه برعکس! در طول روز حدود ۳ الی ۴ بار این کار را می کنند! باید بدانید که این به هیچ عنوان مشکل جدی نیست و بسیاری از کودکان اینطور هستند و تنها کافیست مطابق دستور پزشک به آنها شیر دهید.حرکات روده نوزادان ۲ یا ۳ ماهه نسبت به سایر سنین بیشتر بوده و همین مورد باعث زردی بیش از اندازه ادرار آنها خواهد شد.

گاهی مواقع ممکن است در اثر تغییر رژیم غذایی نوزاد,در چند هفته اول دچار یبوست یا اسهال شود که باید مراقب باشید

نشانه های اصلی ابتلا به یبوست در نوزادان

نشانه های اصلی ابتلا به یبوست در نوزادان

راحت ترین راه تشخیص یبوست در کودکان,دقت کردن به مدفوع او و همچنین حالتی است که هنگام دفع دارد! چرا که نوزادان در هنگام یبوست معمولا با درد و گریه عمل دفع را انجام می دهند و این مورد را می توانید به راحتی از حالت صورت او تشخیص دهید.به همین خاطر است که بهتر است همیشه حواستان به مدفوع کودکتان باشد و اگر پرستار استخدام کرده اید,تمام موارد را به او بگویید.البته مشکل یبوست و اسهال معمولا در کودکانی که از شیر مادر مصرف می کنند وجود ندارد و از این رو پزشکان همیشه شیر طبیعی را پیشنهاد می کنند.در نظر داشته باشید که اگر کاری برای یبوست کودک خود نکنید,ممکن است باعث ایجاد زخم یا بواسیر شود که درمانش کار سخت تری خواهد بود. البته یک سری موارد دیگری هم وجود دارند که عبارتند از :

  • کم شدن اشتها که به وفور دیده می شود
  • نفخ و عدم کنترل مدفوع تا حد زیادی
  • سفت شدن مدفوع و کاهش تعداد دفعات دفع در طول هفته
  • گریه کردن نوزاد در هنگام دفع مدفوع
  • کاهش انرژی نوزاد و عدم تحرک آن در طول روز
  • بوی مدفوع نوزاد تا حد زیادی تغییر می کند و بدتر می شود
  • کاهش تعداد دفع نوزاد در طول هفته که به کمتر از ۲ عدد می رسد

دلایل اصلی به وجود آمدن یبوست در نوزادان

تعدادی از دلایل یبوست نوزادان با افراد بالغ مشترک می باشد.اما به دلیل حرکات کمتر و رژیم غذایی ساده تری که دارند این دلایل کمتر بوده و فرد به راحتی می تواند متوجه شود که مشکل از کجاست یا اینکه این کار را به پزشک متخصص بسپارد.در نظر داشته باشید که کودک باید هر ۲ ماه یک چکاپ داشته باشد که مبادا مشکل دیگری در بدنش ایجاد شده باشد و دچار بیماری دیگری شود.

مصرف شیر خشک (علت اصلی) : شیر خشک به دلیل پروتئین و مواد اضافی که در خود دارد,باعث سفت تر و افزایش حجم مدفوع می شود که همین مورد یعنی ایجاد یبوست.به همین خاطر اگر کودک شما شیر خشکی است,بهتر است آب بیشتری به او بخورانید تا بتواند این مشکل را جبران کند.در بازار یک سری برندهای مربوط به شیر خشک وجود دارند که برای جلوگیری از ابتلا به یبوست ساخته شده اند و قیمت بالاتری هم دارند (اگر نوزاد شما یبوست گرفت,از این موارد مصرف کند).

خوردن مواد غذایی سخت و جامد : همانطور که قبلا گفته شد,دستگاه گوارش نوزادان بیشتر برای هضم شیر مادر طراحی شده است و چندان با مواد غذایی جامد رابطه خوبی ندارد.از این رو بهتر است تا حد امکان به آنها اجبار نکنید و بگذارید خودشان تصمیم بگیرند )اگر میل نداشتند ندهید).البته مواد غذایی جامد و فیبر دار تا حد کم مشکلی برای کودک ایجاد نمی کنند!

وجود بیماری های مختلف در بدن نوزاد : گاهی مواقع پیش می آید که کودک شما یک سری مشکلات هورمونی و گوارشی دارد که متابولیسم و عمل جذب را مختل می کند و از این رو بهتر است قبل از هر کاری در ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت داشته باشید.اگر کودک شما بیماری مادرزادی دارد,می بایست بیشتر از سایر افراد در رژیم غذایی و فعالیت او رعایت کنید.

کم آبی بدن : یکی از مواردی که بسیار دیده می شود,عدم مصرف آب کافی نوزاد است که باید جدی گرفته شود.سرما خوردگی و داشتن عفونت در گلو از اصلی ترین دلایل بی اشتهایی نوزاد به حساب می آیند که باید به دنبال درمان آنها باشید.

روش های درمان یبوست در نوزادان

برای درمان این بیماری شما می توانید از روش های مختلف خانگی و دارویی استفاده کنید که بهتر است در ابتدا به سراغ روش هایی ساده تر بروید.پس با ما همراه باشید تا متوجه شوید که چطور می توان در کمترین زمان ممکن,یبوست نوزاد را از بین برد!

رژیم غذایی درست : گاهی مواقع پیش می آید که نوزاد به شیر مادر یا حتی شیر خشک حساسیت دارد و بهتر است برای مدتی شیرش را تغییر دهید.کسانی که شیر مادر می دهند باید به سمت شیر خشک رفته و کسانی که شیر خشک می دهند می بایست از برند دیگری استفاده کنند.چرا که ممکن است یک سری مواد در آن وجود داشته باشد که معده کودک شما به آنها حساسیت دارد.

دادن غذاهای فیبر دار : درست است که ما گفتیم بهتر است از غذاهای جامد استفاده نکنید,اما اگر این کار را کرده اید و کودک شما دچار یبوست شده است,باید برای جبران یک سری مواد پر فیبر از جمله آلو,سیب پوست کنده و له شده,گلابی نرم,کلم بروکلی تازه و هلو نرم برای او فراهم کنید.البته بهتر است قبل از این کارها با یک پزشک صحبت کنید که متوجه شوید مشکل از کجاست.البته یک سری مواد دیگر از جمله جو و جو دو سر به همراه غلات را می توانید استفاده کنید که مدفوع را روان کنند.

له کردن (پوره) غذاها : اگر می خواهید از مواد غذایی جامد برای نوزاد خود استفاده کنید,بهتر است آنها را در ابتدا به شکل پوره در بیاورید که هضم راحت تری داشته باشند.همچنین می توانید سبزیجات و آلو را در یک کاسه له کنید و داخل یخچال قرار دهید تا هر موقع که نیاز بود به کودک خود بخورانید.

افزایش تحرک نوزاد : اگر فرزند شما تحرک کمی دارد و هنوز هم نمی تواند راه برود,می توانید خودتان این کار را با حرکت دادن پاها به شکل دوچرخه انجام دهید.فقط باید مراقب باشید که فشار زیادی به ماهیچه و استخوان هایش وارد نشود.

ماساژ برای نرم کردن : ماساژ دادن به همراه روغن می تواند کمک زیادی به درست عمل کردن روده بکند و فقط باید این کار را در ناحیه روده و پایین تر از آن انجام دهید.در نظر داشته باشید که نباید فشار بیش از حد وارد کنید و تنها کمی فشردن کف دست کافیست!

مصرف مایعات : افزایش آب بدن کودک بسیار ساده بوده و تنها کافیست به او آب یا شیر بخورانید.بهتر است خودتان آلو و گلابی گرفته و سپس آبشان را بگیرید و با کمی آب رقیق کنید که مبادا شیرینی بیش از حد به کودک شما آسیب بزند.

مرکز تخصصی درمان بیماریهای کولورکتال

کلینیک تخصصی هیلینگ کولورکتال ( Healing Colorectal ) مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر است.

درمان بیماریهای زیر از جمله تخصصهای درمانی این مرکز می باشند:

کادر درمانی و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخگویی و خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

در این مقاله دلایل و نحوه درمان یبوست در نوزادان را باهم بررسی کردیم.

از همراهی شما متشکریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا چند لحظه صبر کنید…

  • آدرس : میدان ونک، ساختمان بانک دی، پ 78، ط 3
  • تلفن‌ : 88065942 – 88216340 – 09120997132
  • مراجعه حضوری از ساعت 15 الی 20 عصر
  • مشاوره تلفنی تمام روزها 8 صبح تا 10 شب